Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Deze NPO-programma’s waren vorig jaar het hoogst gewaardeerd

Op NPO Start en NPO Plus is alles te zien dat de publieke omroep te bieden heeft. Via verschillende collecties, themapagina’s en kijklijsten word de kijker wegwijs gemaakt in het uitgebreide aanbod. Om het de kijker nog makkelijker te maken om een keuze te maken, publiceert NPO toplijstjes.

Foto: RadioWereld.NL

Daarin staan de hoogst gewaardeerde tv-programma’s in verschillende genres. De volgende programma’s zijn de hoogst gewaardeerde programma’s van het afgelopen jaar, volgens onafhankelijk onderzoek in opdracht van NPO.

Hoogst gewaardeerde programma’s (overall) 2021
– You’ll Never Walk Alone (PowNed, 27 april) – 8,8
– Down The Road (BNNVARA, 24 augustus) – 8,8
– Bibian Mentel, Durf te dromen (NOS, 30 maart) – 8,8
– De slimste mens (KRO-NCRV, 22 januari) – 8,7
– Sinterklaasjournaal (NTR, 4 december) – 8,7

Hoogst gewaardeerde dramaseries 2021
– Oogappels (BNNVARA, 2 juni) – 8,5
– Dertigers (BNNVARA, 30 september) – 8,4
– Swanenburg (KRO-NCRV, 19 augustus) – 8,4
– Hoogst gewaardeerde non-fictie series 2021
– Down The Road (BNNVARA, 24 augustus) – 8,8
– Klassen (HUMAN, 11 januari) – 8,5
– 100 dagen in je hoofd (VPRO, 25 november) – 8,5

Hoogst gewaardeerde actualiteitenprogramma’s 2021
– Even tot hier (BNNVARA, 18 december) – 8,6
– TV Monument – Special: Peter R. de Vries (Omroep MAX, 16 juli) – 8,5
– 2Doc: Alleen tegen de staat (BNNVARA, 20 september) – 8,5

Media Appreciatie Panel
Het Media Appreciatie Panel (MAP), uitgevoerd door GfK in opdracht van NPO Publieksonderzoek, geeft inzicht in de waardering voor televisie- en radioprogramma’s. Van de 10 grootste televisiezenders in Nederland worden dagelijks vrijwel alle uitzendingen beoordeeld. Voor radio worden periodiek de radioprogramma’s van de grootste zenders beoordeeld.

Het onderzoek is op dagniveau representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder. De panelleden geven hun waardering voor de programma’s die ze gisteren hebben gekeken en/of geluisterd, zowel live als uitgesteld. Ze drukken hun waardering uit in een rapportcijfer en geven daar (facultatief) een toelichting bij. Hierdoor is twee dagen na uitzending de mening van de kijkers/luisteraars van een programma beschikbaar.

Het Media Appreciatie Panel bestaat uit n=8.000 respondenten. De gemiddelde dagrespons ligt tussen de 3.200 en 4.400 respondenten, maar bedraagt minimaal n=3.000. Deze netto dagsteekproef wordt gewogen volgens de MOA Gouden Standaard en is daarmee representatief voor de Nederlandse bevolking op de variabelen geslacht, leeftijd, opleiding en regio. [RadioWereld.NL]