Het is Qmusic gelukt om marktleider te blijven bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar ondanks het Top 2000 geweld van NPO Radio 2. Dit blijkt uit de cijfers over de periode november / december 2021 van het NLO. Het is voor het eerst in jaren dat Radio 2 geen commercieel marktleider is deze periode.
Het marktaandeel van Qmusic, met deels Qmusic Limburg en Qmusic Non-stop Maximum Hits in de Randstad erbij, daalde deze meting met 2,8%-punt naar 18,7%, maar dit is genoeg om Radio 2 voor te blijven. NPO Radio 2 schoot namelijk met maar liefst 7%-punt omhoog naar 18,3%.
Voor Qmusic betekent het een stijging van 0,7%-punt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, voor Radio 2 een daling van 0,4%-punt.
Radio 538 nu derde
Ook Radio 538 zakte flink door de feestdagenprogrammeringen van onder meer Radio 2. De hitzender verloor dit keer 1,6%-punt en blijft nu op 12,5% steken, wat goed is voor plek 3. Ten opzichte van een jaar geleden is dit een daling van 0,4%-punt.
Top 4000 en kersteffect
In tegenstelling tot 538 wisten zusterstations Sky Radio en Radio 10 wel te klimmen. Sky zag het marktaandeel door non-stop kerstmuziek met 1,8%-punt stijgen naar 11,2% (-0,3%-punt ten opzichte van een jaar geleden), terwijl de Top 4000 voor een stijging van 0,4%-punt bij Radio 10 zorgde, waardoor het station nu 10,1% noteert (-0,4%-punt ten opzichte van een jaar eerder).
De rest
Door de sterke feestdagenprogrammeringen van Radio 2, Sky en 10 zagen de meeste andere stations hun marktaandelen allemaal dalen. Veronica daalde met een half procentpunt naar 4,1%, NPO 3FM met 0,2%-punt naar 3,3%, NPO Radio 1 met 0,3%-punt naar 2,1%, 100% NL met 1,1%-punt naar 2,9%, terwijl Slam met 0,4%-punt daalde naar 2,1%. Wel moet erbij vermeld worden dat zowel 3FM, Radio 1, 100% NL als Slam het (iets) beter deden dat tijdens de feestdagenperiode van 2020.
Kink daalde deze meting met 0,3%-punt naar 1,7%, maar scoort wel 0,7%-punt hoger dan een jaar geleden. Sublime is nu goed voor 0,6% marktaandeel. [RadioWereld.NL]