Radiostations die zich primair op jongeren richten hebben het moeilijk momenteel. Ook in het Verenigd Koninkrijk. Zowel BBC Radio 1 als Capital en Kiss zagen hun marktaandeel en weekbereik dalen. Dit blijkt uit de luistercijfers over het eerste kwartaal van 2022 van RAJAR. BBC Radio 2 blijft de populairste zender.
Sinds de coronapandemie en de veranderde meetmethode van RAJAR is vooral een flinke daling van het aantal luisteraars van 15 tot 19 jaar te zien. Voor corona waren dit er ongeveer 3 miljoen per week en nu nog maar 2 miljoen.
En dat is goed te zien in de luistercijfers van de grote jongerenzenders. BBC Radio 1 zag het marktaandeel deze meting met 0,7%-punt dalen naar 4,7%, terwijl het weekbereik met 6% naar 7,7 miljoen. Het aantal luisteruren ging zelfs met bijna 12% omlaag. Opvallend is de daling van het weekbereik vooral overdag te zien is, want na 20 uur stijgt het weekbereik van BBC Radio 1 met ruim 3%.
Capital zag het marktaandeel met 0,2%-punt dalen naar 2,7%, terwijl het weekbereik met ruim 4% daalde naar 6,1%. Dit zijn de laagste cijfers sinds het hitnetwerk in 2010 haar vleugels buiten Londen uitsloeg. Inmiddels heeft Capital al kleine aanpassingen gedaan om aantrekkelijker te worden voor een iets oudere doelgroep. Want waar eerst de muziek nooit ouder was dan vijf jaar, komen inmiddels ook wat oudere hits voorbij zoals ‘24K Magic’ van Bruno Mars en ‘King’ van Years & Years.
Kiss zag het marktaandeel eveneens licht dalen, terwijl het weekbereik met bijna 17% daalde naar 2,3 miljoen. Door deze daling is het digitale zusje Kisstory nu bijna groter qua weekbereik.
Radio 2 blijft the nation’s favorite
De populairste zender van het land blijft BBC Radio 2 met 15,9% marktaandeel en ruim 14,6 miljoen luisteraars. De ochtendshow met Zoe Ball is goed voor wekelijks 7,4 miljoen luisteraars. De meeste luisteraars heeft echter Ken Bruce tussen 9.30 en 12 uur op Radio 2: 8,9 miljoen per week. De ‘mid-morging’ show van Bruce is daarmee dan ook het best beluisterde radioprogramma in het Verenigd Koninkrijk.
Heart blijft met 5,4% marktaandeel en bijna 8,5 miljoen luisteraars het grootste netwerk. De ochtendshow met Jamie Theakston en Amanda Holden is goed voor wekelijks 3,86 miljoen luisteraars.
Tekst gaat verder onder de tabel
Londen
Sinds vorige meting zijn de cijfers voor Londen flink uitgedund. RAJAR maakt geen cijfers van de landelijke stations in Londen meer openbaar, maar enkel nog de commerciële netwerken die separate reclameblokken voor de hoofdstad verkopen.
Van deze stations heeft de talkzender LBC nu het hoogste marktaandeel met 8,6% (+0,6%-punt), gevolgd door de popzender Magic met 4,2% (+0,2%-punt) en rivaal Heart met 4,1% (was was 4,9).
Capital is in de hoofdstad met 3,0% (was 3,2%) nu bijna twee keer zo groot als rivaal Kiss met 1,6% (was 2,4%). Ook opvallend is het verlies van Greatest Hits Radio, dat vorig jaar de FM-frequentie van Absolute Radio overnam in de hoofdstad: -0,6%-punt naar 1,9% marktaandeel.
Qua weekbereik gaat Heart aan kop in Londen met 1,61 miljoen luisteraars, gevolgd door LBC met 1,52 miljoen luisteraars.
Ochtend in Londen
In de ochtend gaat LBC eveneens aan kop. Nick Ferrari trekt wekelijks 825.000 luisteraars (+47.000). Heart volgt met 647.000 luisteraars (-68.000), terwijl Capital Breakfast met met Roman Kemp, Sian Welby and Sonny Jay Muharrem opvallend genoeg weer 15.000 luisteraars wonnen en nu goed zijn voor 630.000 luisteraars.
Tekst gaat verder onder de video
Digitaal
Het aandeel digitaal luisteren steeg in het eerste kwartaal van 2022 naar een nieuw record: 67,9% (+3,5%-punt). DAB(+) blijft met 41,1% het belangrijkste platform om radio te luisteren, al nam dit wel wat af.
FM en AM zij nu goed voor 32,1% van het radioluisteren. Radio via internet zag een flinke groei: van 16,9 naar 22,4%. Bijna 10% (of 15% van al het digitaal radio luisteren) hiervan komt voor rekening van de acht miljoen verkochte smartspeakers.
6Music blijft populair
De grootste digitale zender blijft BBC 6Music met 2,8% marktaandeel en bijna 2,85 miljoen luisteraars per week. BBC Radio 4 Extra volgt met 1,4%.
Planet Rock is opnieuw de grootste digitale commerciële radiozender met 1,1% marktaandeel, gevolgd door Virgin Radio met 1,0% en Kisstory met 0,9%. Kijkend naar het weekbereik dan is Kisstory met 2,2 miljoen luisteraars de grootste digitale commerciële zender. [RadioWereld.NL]