Luistercijfers middagshows: NPO Radio 2 aan kop

Ruud de Wild mag zich nog steeds ‘de nummer 1 van de middag’ noemen. Dit blijkt uit de cijfers van het Nationaal Luisteronderzoek (NLO). Bij de doelgroep 10+ staat NPO Radio 2 ruimschoots bovenaan terwijl Qmusic bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar aan kop gaat.

Foto: Pixabay

Waar RadioWereld.NL vorige maand in de cijfers van de ochtendshows dook, is het deze maand tijd voor de middagshows. De afgelopen jaren zijn ook hier de nodige wisselingen geweest. Barry Paf is naar de middag verhuist op 100% NL. Wilfred Genee maakte op Veronica plaats voor eerst Dennis Ruyer, daarna Tim Klijn en nu Marisa Heutink.

En nieuwe wisselingen staan op stapel, want Sander Lantinga presenteert vanaf komend najaar de middagshow op Veronica, terwijl Frank Dane het middagblok op Radio 538 voor zijn rekening gaat nemen. En ook 3FM krijgt een nieuwe middagshow, al is nog niet bekend wie die gaat presenteren.

Daarnaast is ook Sublime ruim een jaar geleden gestart met een gepresenteerde middagshow. Deze wordt normaliter gepresenteerd door Angelique Houtveen, maar die is herstellende van een burn-out en wordt daarom sinds dit jaar vervangen door Jan-Paul Grootentraast.

Ook al deze wisselingen hebben impact op de luistercijfers. Reden genoeg voor RadioWereld.NL om opnieuw in de cijfers te duiken. Omdat bij veel stations de middagshow tot 19 uur duurt, is gekozen voor het tijdvak 16 tot 19 uur. Daarnaast wordt naar de cijfers van maandag tot en met donderdag gekeken, omdat veel stations op vrijdagmiddag een afwijkende programmering hebben.

De nummer 1 van de middag
Ruimschoots aan kop gaat NPO Radio 2. Ruud de Wild en het eerste uur van Wouter van de Goes zijn goed voor 13,3% marktaandeel. Dit is zelfs nog iets hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Dagelijks stemmen er gemiddeld 612.000 luisteraars tussen 16 en 19 uur af op Radio 2.

Ondanks dat De Wild in de maanden voor september afwezig was en Eddy Keur het programma overnam, bleef het marktaandeel op een hoog niveau.

Tekst gaat verder onder de grafiek

Wat ook opvalt is de enorme piek in het marktaandeel tijdens de Top 2000-periode. Het marktaandeel ligt dan 6%-punt hoger dan de rest van het jaar. In de middag is daardoor een duidelijkere piek te zien in deze periode dan tijdens de ochtend.

Q sluit aan op 2
Domien Verschuuren op Qmusic staat momenteel tweede. Het afgelopen jaar schommelde het marktaandeel tussen de 11 en 12,5%. Momenteel scoort Verschuuren met 11,8% zelfs iets hoger dan een jaar geleden. Vooral in de periode september – november is een piek te zien van ruim boven de 12%. Qmusic speelt dan onder meer het bekende spel ‘Het Geluid’. Ook is bij Qmusic nauwelijks een dip te zien tijdens aan het einde van het jaar.

Overigens heeft Verschuuren met gemiddeld 637.000 luisteraars per dag de meeste luisteraars van alle middagshows.

Somertijd met Rob van Someren op Radio 10 is nu de derde middagshow van Nederland met 11,2%, wat iets lager is dan vorig jaar. Ook hier is een piek te zien rond de decembermaand, als Radio 10 de Top 4000 uitzendt.

538 Herstellende van dip
Radio 538 kende een behoorlijke dip rond de jaarwisseling, waarbij het marktaandeel in vier metingen tijd met anderhalf procentpunt daalde. Daarmee is in die periode dezelfde dalende trend te zien als in de ochtend.

Daarna zagen Coen Swijnenberg en Sander Lantinga hun marktaandeel weer gestaag omhoog gaan naar 9,5%. Dat is echter nog wel minder dan dezelfde periode vorig jaar, maar wel hoger dan het zendergemiddelde. Inmiddels zijn beide heren al gestopt in de middag. De grote vraag is of Frank Dane deze stijgende lijn door kan zetten als hij eind augustus aan de slag gaat.

Piek voor Sky in de zomer?
Bij Sky Radio is opmerkelijk genoeg het hoogste marktaandeel in de middag tijdens de zomermaanden te zien en niet tijdens de kerstperiode als het station traditioneel zijn hoogste marktaandeel van het jaar realiseert. Momenteel scoort Sky Radio 7,3% marktaandeel, wat een procentpunt lager is dan een jaar geleden.

Bij NPO Radio 1 begint de middag beter beluisterd te worden, al is nog onduidelijk of dit komt door de nieuwe programmering of de oorlog in Oekraïne. De combi EénVandaag, Nieuws & Co en Dit is de Dag is nu goed voor 7,2%, 0,2%-punt hoger dan een jaar geleden.

Tekst gaat verder onder de grafiek

Op NPO Radio 5 halen Bert Kranenbarg en het eerste uur van De Max nu 6,2% marktaandeel. Een duidelijke piek is te zien rond november als het station de evergreen Top 1000 uitzendt.

Radio Veronica kende een jaar geleden met Tim Klijn in de middag in een meting tijd een spectaculaire groei om daarna weer wat terug te zakken. Sinds begin dit jaar presenteert Marisa Heutink de middagshow en noteert momenteel 3,8% marktaandeel, wat gelijk is aan het daggemiddelde. De middagshow duurt echter maar tot 18 uur, waardoor het eerste uur van Willem Doreleijers ook in dit marktaandeel zit. Ook hier is het de vraag wat het effect van de komst van Sander Lantinga in de middag gaat zijn.

De rest
Bij 100% NL is een gestage daling na vorig jaar zomer te zien om vervolgens in februari/maart van dit jaar weer te piepen en daarna weer af te zakken. Momenteel is Barry Paf goed voor 2,5% marktaandeel, 0,7%-punt lager dan een jaar geleden.

3FM schommelt met Frank van der Lende en Eva Koreman rond de 2,5% marktaandeel. Slam zag vooral een dip in het najaar. De afgelopen meting was Dimitris Kops goed voor 1,6% marktaandeel, wat ongeveer gelijk is aan een jaar geleden.

Tim op het Broek op Kink piekte in de periode september-november toen het marktaandeel 1,45 aantikte. De zender was daardoor zelfs groter dan Slam. Momenteel is Kink in de middag goed voor 0,9%.

Sublime schommelt tussen 0,5 en 0,9% marktaandeel, terwijl het marktaandeel van BNR in de middag nu 0,9% bedraagt.

20-49 jaar
Bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar zijn de kaarten anders geschud. Hier gaat Qmusic aan kop 19,9%. Das is zelfs een procentpunt meer dan een jaar geleden. Bovendien zag het station een piek inde periode oktober-november: 21,9%.

Tekst gaat verder onder de grafiek

Radio 538 volgt daarachter met 16,3%, wat ongeveer gelijk is aan het marktaandeel in dezelfde periode vorig jaar. Net als bij de 10+-cijfers is hier ook de flinke dip rond de jaarwisseling duidelijk te zien.

NPO Radio 2 staat pas op plek drie met 13,4%, dit is ruim anderhalf procentpunt hoger dan een jaar geleden. Radio 10 volgt daarachter met 10,4%, een half procentpunt lager dan in april-mei 2021. Ook Sky Radio doet het minder goed dan een jaar geleden en scoort nu 7,9% marktaandeel met opnieuw de grootste piek in de zomer.

3FM en Radio Veronica wisselen daarachter stuivertje. Waar een jaar geleden nog een redelijk gat te zien was in het voordeel van Veronica, doet 3FM het momenteel beter in de middag (3,9 om 3,8%). [RadioWereld.NL]

Eén reactie

Reacties zijn gesloten.