Bas van Werven: “Radio 1 en BNR zijn geen concurrenten”

Volgens Bas van Werven is het een groot misverstand dat NPO Radio 1 en BNR concurrenten van elkaar zijn. Dit zegt de ochtendpresentator van BNR in de podcast ‘Dit Was de Radio’. “Wij bedienen een andere doelgroep. We maken een ander product. Het gaat over nieuws, maar dat is het dan ook.

Foto: RadioWereld.NL

Volgens Van Werven is het net als dat 538 met Sky Radio vergeleken wordt. “Want ze draaien allebei plaatjes en het zijn allemaal popnummers.

We doen iets totaal anders”, aldus Van Werven, die dit jaar 25 jaar op de landelijke radio te horen is. “En dat is niet erg, want het bijt elkaar niet. Wij zijn BNR en wij maken ons eigen plan, wij maken voor onze eigen mensen radio. Heel duidelijke keuzes maakt Radio 1 en heel duidelijke keuzes maakt BNR. En dan kan je verschillen over: zijn dat de goede keuzes?

Maar wat is de doelgroep van BNR dan? “Over het algemeen zijn het middelbaar tot hoog opgeleide mannen, wit, niet lekker divers”, zegt van Werven met een knipoog in Dit Was De Radio.

Groeien
Vergeleken bij BNR is Radio 1 een reus als het om luistercijfers gaat: 0,7% marktaandeel voor BNR tegenover 8,0% voor Radio 1. De afgelopen jaren was er ook nauwelijks groei te zien bij BNR. “Nee, lekker he? Waarom zou je willen groeien?”, vraagt de ochtendpresentator zich af. “Wat is de doelstelling om te groeien? Alleen maar sec groeien? Dat is niet interessant. Het punt is dat je daarbij je doelstelling misschien bijstelt om groei te realiseren en dan groei je vanzelf de verkeerde kant uit en dat wil je niet.

Volgens Van Werven zijn de reclameblokken bij BNR gewoon goed gevuld ondanks de lage luistercijfers. “Adverteerders vullen bij mij 4 minuten reclame voor het journaal komt en drie minuten daarna. Zeven minuten en dan heb ik nog niets gedaan. Ik vind het goed.” [RadioWereld.NL]