Luistercijfers 20-49: Verlies voor Q en 538, winst voor 10 en Sky

Qmusic blijft veruit de grootste zender bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Wel leverde het station flink marktaandeel in, net als Radio 538. Dit blijkt uit de cijfers over de periode juli/augustus 2022 van het NLO. Radio 10 en Sky Radio gingen daarentegen flink omhoog.

Dat juist Qmusic en Radio 538 het meest verliezen in deze doelgroep komt mede door de vakantieperiode. In de periode juli/augustus bereikte radio 200.000 minder luisteraars van 20 tot 49 jaar. En omdat Q en 538 de grootste zijn in deze doelgroep, vallen hier ook de hardste klappen.

Qmusic blijft boven de 20%
Qmusic, met deels Qmusic Limburg en Qmusic Non-stop Maximum Hits in de Randstad erbij, daalde deze meting bij 20-49 jaar met een vol procentpunt naar 21,2%. Ten opzichte van een jaar geleden is het echter wel een stijging van 1,8%-punt.

Overigens meldt Qmusic trots dat de ochtendshow Mattie & Marieke deze meting een recordaandeel van 23,5% behaald bij de doelgroep. Saillant detail is echter dat Elsinga en Valk een groot deel van deze meting op vakantie waren en vervangen werden door Kai Merckx.

Radio 538 ook omlaag
Verlies was er ook voor Radio 538. Ook hier ging er een vol procentpunt vanaf en moet het station genoegen nemen met 13,5%. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is dit een daling van 0,4%. Gedurende deze meting was op Radio 538 een tijdelijke middagshow met Mark Labrand te horen. En ook het vaste ochtendteam was een flink aantal weken op vakantie.

De komende metingen moet duidelijk worden of de vernieuwde dagprogrammering en de nieuwe middagshow met Frank Dane gaan aanslaan bij het luisterpubliek.

Verlies voor Radio 2, 10 en Sky omhoog
NPO Radio 2 bleef deze meting vrijwel stabiel op 11,9% (-0,1%-punt), maar verliest wel 1,6%-punt ten opzichte van vorig jaar. Radio 10 volgt op de voet met 10,6%, een stijging van 0,7% ten opzichte van voorgaande periode. Ook ten opzichte van een jaar geleden is er een stijging te zien: 0,6%-punt.

Sky Radio ziet deze zomer, net als vorig jaar, het marktaandeel bij 20-49 stijgen. Dit keer kwam er 0,6%-punt bij en noteert de non-stopzender 8,4% marktaandeel. Dat is overigens wel een daling van 1,1%-punt ten opzichte van juli/augustus 2021.

Tekst gaat verder onder de grafiek

De rest
Radio Veronica verloor deze meting 0,4% en staat nu op 4,6% marktaandeel. Precies een jaar geleden stond het station op 5,0%. NPO 3FM heeft vier op een rij, want opnieuw scoort het station 3,5% marktaandeel, wat vrijwel gelijk is aan vorig jaar.

100% NL maakte het verlies van de vorige meting weer wat goed. Het station staat nu op 3,7%, een stijging van 0,3%-punt ten opzichte van vorige meting, maar een daling van 0,2%-punt te opzichte van een jaar geleden. Slam verloor deze meting 0,7%-punt marktaandeel, maar staat met 2,7% op gelijke hoogte als dezelfde periode vorig jaar.

Kink is deze meting goed voor 1,8%, terwijl Sublime op 0,9% blijft steken. [RadioWereld.NL]