Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Dit zijn de budgetten en ambities van de radiostations van de NPO in 2023

De NPO wil in 2023 ruim 79 miljoen euro aan haar radiostations uitgeven. Dat is ruim 1,6 miljoen euro meer dan dit jaar. Dit blijkt uit de begroting over 2023 van de NPO. Van dat bedrag is 70,8 miljoen bedoeld voor lineaire radio en bijna 8,23 miljoen voor online activiteiten. Daarnaast wilde NPO ook nog ruim 3,95 miljoen euro uitgeven voor het audioplatform NPO Luister.

Foto: RadioWereld.NL

De bedragen die de NPO per radiostation wil uitgeven zijn niet helemaal te vergelijken met die van dit jaar, omdat wederom voor een nieuwe indeling is gekozen. Voor 2023 zijn de bedragen gesplitst in een deel lineair en een deel online.

NPO Radio 1
NPO Radio 1 blijft met een totaal budget van 39,1 miljoen het station met de hoogste kosten. Daarvan is maar liefst 38,1 miljoen bedoeld voor lineaire radio. Dat Radio 1 veruit de duurste zender is, is logisch. Bovenop het nieuws zitten, live sportverslaggeving en onderzoeksjournalistiek zijn dure zaken.

Speerpunten voor dit jaar zijn om journalistiek sterker te worden. De zender wil urgenter en meer divers worden. Met verschillende thema’s, onderwerpen, invalshoeken, bronnen en sprekers wil NPO Radio 1 de gehele samenleving representeren. “Om meer publiek en verschillende groepen in de samenleving beter te bereiken, starten we dit jaar met een denktank van luisteraars en niet-luisteraars, waaronder deskundigen”, aldus de NPO.

NPO Radio 2
Bij NPO Radio 2 mogen ze komend jaar 9,57 miljoen euro uitgeven, waarvan een slordige 8,5 miljoen bedoeld is voor radio-uitzendingen. Dit jaar wil de zender de verhouding tussen gesproken woord en muziek optimaliseren. “Een belangrijke rol is weggelegd voor gevestigde Nederlandse artiesten en andere herkenbare muziek”, aldus de publieke omroep in de begroting 2023. “Door meer aandacht te besteden aan Nederlandse soulartiesten, wordt de variatie in het muziekaanbod groter en is de verwachting dat de muziekmix aansprekender wordt voor een divers publiek.

NPO 3FM
NPO 3FM mag in 2023 ruim 8,14 miljoen euro uitgeven, waarvan 2,25 miljoen gereserveerd is voor online activiteiten. “Bij NPO 3FM komt de focus komt te liggen op radio als kernactiviteit, om groei in luisterbereik en -tijd voor het hele merk te realiseren. De zender gaat de muziekmix door ontwikkelen om een nieuw en breder publiek aan de zender te binden.

NPO Radio 4 / NPO Klassiek
Voor NPO Radio 4 is komend jaar 9,47 miljoen euro gereserveerd, waarvan bijna 8,39 miljoen voor lineaire radio. Het is de bedoeling dat het station omgedoopt wordt in NPO Klassiek om “zowel lineair als non-lineair een vindplaats te zijn voor iedereen die meer wil ontdekken en proeven van klassieke muziek.

NPO Radio 5
NPO Radio 5 moet het met ruim 6,41 miljoen euro doen, waarvan slechts 181.000 euro bestemd is voor online. Komend jaar blijft het station werken aan een herkenbare en representatieve zender. “Daarom is een van de ambities meer vrouwelijke presentatoren in de lineaire programmering te plaatsen. Om meer verdieping aan te brengen geeft de zender aandacht aan voor de luisteraar herkenbare inhoudelijke thema’s met een maatschappelijke invalshoek zoals eenzaamheid.

NPO FunX
Voor FunX is het minste geld gereserveerd: 6,11 miljoen, waarvan maar liefst 2,46 miljoen voor online. Daarmee heeft de jongerenzender het hoogste bedrag voor online-activiteiten van alle NPO radiostations. “Doordat de doelgroep zijn tijd en aandacht over steeds meer platforms verdeelt, gaat de zender inzetten op slim gebruik maken van crossnavigatie-mogelijkheden”, aldus de NPO. Ook wil het station structureel aandacht te geven aan thema’s als genderidentiteit en seksuele oriëntatie.

TV
Overigens zijn de kosten van radio een lachertje vergeleken bij televisie. In 2023 is de NPO van plan om bijna 640 miljoen euro uit te geven aan televisie. NPO1 heeft met 245 miljoen euro veruit het meeste budget. [Radiowereld.NL]