Zoeken
Sluit dit zoekvak.

NMO Luisteronderzoek week 21-2023: NPO Radio 2 is marktleider

NPO Radio 2 was ook in week 21 de best beluisterde radiozender van Nederland. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede gevolgd door Radio 10 op de derde plaats.

Foto: Pixabay

Opvallend deze meting is de flinke stijging van het marktaandeel van Radio 10. Afgelopen week was de laatste week van de actie ‘De lach van 10’. OOk Radio Veronica noteert een flinke plus. NPO Radio 5 verliest marktaandeel ondanks dat het station ‘De week van de jaren 80’ organiseerde.

Bij Qmusic is het effect van de nieuwe actie ‘Het Verboden Woord’ nauwelijks zichtbaar, wel was het station afgelopen week bereiksleider.

Wat ook opmerkelijk is, is dat het NMO geen miljoenenpubliek rapporteert voor Grand Prix radio, ondanks dat afgelopen zondag Formule 1 werd gereden in Monaco. Het is nog onduidelijk of afgelopen week de audio die te horen is via de kabel en DAB+ in Nederland gemeten is, zonder Formule 1 commentaar, of dat het NMO daadwerkelijk al aanpassingen heeft gedaan om de ‘mismatch’ tussen radio en tv tijdens sportwedstrijden te voorkomen.

Bij Sublime is opeens een verdubbeling van het marktaandeel te zien, terwijl het weekbereik halveert.

MediaCell+
De nieuwe luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals voorheen bij de dagboekmethode nog gebeurde.

Het wekelijks bereik wordt alleen gemeten als iemand minstens 5 minuten aaneengesloten heeft geluisterd. In het NMO Luisteronderzoek participeren momenteel 94 zenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag. [RadioWereld.NL]

Eén reactie

  1. Mooi NPO Radio 5 met 0,8 % gezakt dat krijg je ervan als ze een week lang jaren 80 muziek uitzenden net als alle andere Radiozenders .
    Kennelijk weten ze niet eens dat hun doelgroep daar totaal niet op zit te wachten.