De geruchten gingen al enige tijd, maar donderdag is het alsnog bevestigd: Joe wordt de tweede landelijke zender van DPG Media op FM. Vanaf vrijdag (1 september) is het station te beluisteren via het landelijke FM-kavel A07. Hierop is tot en met donderdag nog Radio 10 te horen.
De pay-off van Joe wordt ‘Good Times, Great Music’. Sinds vorig jaar was Joe 70s & 80s al landelijk te beluisteren op DAB+ en begin dit jaar kwam hier een regionaal FM-kavel in de Randstad bij. Nu gaat het station landelijk op FM uitzenden.
Programmering
Wel wordt het format iets aangepast, want naast 70’s en 80’s hits, komt er ook muziek uit de 90’s op de playlist. Het station richt zich daarmee op de ‘frisse veertiger’
Elke werkdag tussen 9.30 en 10 uur is er de ‘Joe Singalong’. Een half uur lang alleen maar regelrechte meezingers, van Sweet Caroline tot The Final Countdown en van Dancing Queen tot I’m Still Standing.
Wat blijft is de ‘80s Lunch’, een uur lang alleen maar hits uit de jaren ’80. Ook deejays Daniël Smulders en Edwin Noorlander blijven op Joe te horen. Zij krijgen versterking van Lars Boele en Kimberley Dekker. Zij zijn momenteel al in het weekend op zusterstation Qmusic te horen. Ook Mattie Valk, Marieke Elsinga en Domien Verschuuren zullen af en toe opduiken op Joe. Eigen deejays heeft Joe dus nog niet aangetrokken. Jeroen Latijnhouwers en Willemijn Delwel worden de vaste nieuwslezers.
Zoektocht
“We zoeken naar radiomakers met een vertrouwd geluid“, zo verklaart programmadirecteur Roland Snoeijer de keuze voor deejays van Q is het AD. “Die werken nu meestal nog ergens anders. We proberen hen nu naar ons station te halen. Logisch dat dat niet binnen een paar weken geregeld is.”
Iwan Reuevkamp, zendermanager van Joe, vult aan: “We zijn heel trots dat we in zo’n korte tijd een zender uit de grond hebben kunnen stampen. Het radiomerk Joe is er voor iedereen, met een lichte focus op de veertiger en verder, die alle hits die we draaien ongetwijfeld zal herkennen. We laten vanaf de start een volwassen en vertrouwd geluid horen, maar staan met beide benen in het hier en nu. Met een duidelijke focus op muziek en aansprekende jingles, hoor je altijd binnen een paar tellen dat je naar Joe luistert.”
De studio en werkplekken van Joe zijn opgebouwd in de drukkerij van DPG Media in Amsterdam, waar onder andere Het Parool en het AD worden gedrukt.
Tekst gaat verder onder de foto

Geruchten
Al weken gingen de geruchten dat Joe de tweede landelijke zender van DPG Media op FM ging worden. Nadat enkele weken geleden bekend werd dat Joe van het regionale FM-kavel in de Randstad ging verdwijnen, werden de geruchten alleen maar heviger.
Het radiomerk Joe is niet nieuw: net als Qmusic is het merk in België ontwikkeld en wist het zich in de dertien jaar sinds de oprichting te ontwikkelen tot één van de best beluisterde radiozenders bij de zuiderburen. Joe start hier vrijdag met nieuwe vormgeving en jingles, die ook in België worden geïntroduceerd.
Joe is vanaf vrijdag te ontvangen op onder meer 103.6, 103.8 en 104.1 FM, alsmede via DAB+. Het complete frequentieoverzicht is hier te vinden. [RadioWereld.NL]