Met het inschakelen van de sterke zender in IJsselstein / Lopik is maandagavond is het complete FM-netwerk van Radio4All nu operationeel. Zenderexploitant Radio Netwerk Nederland (RNN) wist in anderhalve maand tijd 16 opstelpunten te bouwen en in gebruik te nemen. Volgens de vergunning moesten alle FM-zenders uiterlijk 1 december aan staan.
Giel Beelen, Creatief Directeur van Radio4All: “Radio4All blijft nog heel even ons experimenteerplatform, een voorproefje van wat we begin volgend jaar echt gaan doen. We zijn verheugd dat nu alle zenders actief zijn. Dit vergroot ons bereik enorm, vooral omdat de laatste zender op Lopik is toegevoegd. Ondanks de uitdagingen met storm en regen deze maand, zijn we dankbaar dat onze partner uit Sneek erin is geslaagd alles op tijd te leveren zodat we in de Randstad goed op de 90.7 FM te beluisteren zijn.”
Nico Silvius, Managing Director van RNN, voegt eraan toe: “We zijn er trots op dat we de opdracht voor Radio4All met succes hebben uitgevoerd. De uitrol van 16 groene opstelpunten, met minder koeling en dus minder stroomverbruik, is een feit. Alles staat en werkt fantastisch.”
Om een snelle bouw van het netwerk mogelijk te maken en om kosten te besparen zijn wel negen van de 16 opstelpunten gewijzigd ten opzichte van de oorspronkelijke vergunning. De opvallendste is het verplaatsen van opstelpunt Hoorn naar Alkmaar, meer dan 20 kilometer verderop. Daarnaast hangen de antennes in IJsselstein een slordige 50 meter lager dan de antennes die Sublime tot 1 september voor dit FM-netwerk gebruikte.
Opschudding
Om de jongste luistergeneratie, oftewel generatie Z, te bereiken, heeft Beelen Daniël Nussbaum aangetrokken als operationeel manager. Hij is al sinds begin deze maand in de middag te horen op Radio4All. Nussbaum is zelf GenZ en is actief met TikTok Radio. “Deze generatie beschouwt radio als een verlengstuk van sociale media. Hij zal met zijn passie voor sociale media én radio de toch wat conservatieve radiowereld opschudden en het nieuwe platform het juiste gezicht geven”, aldus Radio4All in het persbericht.
Nu het FM-zenderpark staat en de studio’s aan de Wibautstraat in Amsterdam worden gebouwd, wordt er ook een nieuw advertentiesysteem geïmplementeerd. “Waar iedereen heel laagdrempelig advertenties per seconde kan kopen,” aldus Beelen. In de toekomst gaat 50% van de reclame-inkomsten van het betreffende uur naar de programmamaker.
Vanaf vrijdag gaat ook de muziek tijdens de non-stop uren op de schop. De lofi hiphop maakt plaats voor ‘happy beats’. “Dit frisse geluid zal iedereen in de donkere dagen voor kerst een echt zomers gevoel geven,” aldus de radiozender.
Wanneer het station de experimentele fase verlaat en start met de definitieve invulling is nog onduidelijk. Eerder sprak Radio4All nog over januari, maar nu laat het station weten in het eerste kwartaal nog door te gaan met experimenteren. [RadioWereld.NL]