Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Radio luisteren nog altijd belangrijkste vorm van audioconsumptie

Het luisteren naar radio blijft nog altijd de belangrijkste vorm van audioconsumptie. Dit blijkt uit het rapport ‘NMO Mediatrends 2023’. Wel heeft de opkomst van digitale streamingsdiensten de manier waarop mensen muziek en andere audiocontent consumeren flink veranderd.

Foto: Pixabay

Op de vraag ‘luistert u wel eens naar de radio’ antwoordt nog altijd 70% ‘ja’. Dit was in 2022 nog 73%. De onlinemuziekdiensten werden in 2023 door 63% (+3%-punt) van de populatie wel eens beluisterd waar voor podcasts een score van 27% (+4%-punt) geldt.

Wel is bij radio luisteren een flinke daling bij de doelgroep 13-19 jaar te zien tot net onder de 50%. Bij de doelgroep 20-34 jaar ligt dit percentage rond de 60%, terwijl bij 35 jaar en ouder de waarden boven de 70% liggen.

Gemiddelde luisterduur
Gemiddeld luisteren de radioluisteraars 139 minuten per dag (13+). De gemiddelde luistertijd neemt toe naarmate de leeftijdsklasse ouder wordt. Bij 13-17 jaar ligt de gemiddelde luistertijd hoog op 151 minuten, terwijl door de doelgroep 18-34 jaar gemiddeld maar 97 minuten geluisterd wordt. In de leeftijdsklassen daarboven loopt de gemiddelde luistertijd weer rap op naar 167 minuten per dag bij 65-plussers. Tussen mannen en vrouwen op 13+ is nagenoeg geen verschil te zien.

Oudere Nederlanders luisteren gemiddeld naar meer zenders per week. De leeftijdsgroep van 50-64 jaar schakelt gemiddeld per week tussen drie stations, terwijl de groep van 18-34 jaar gemiddeld 2,6 stations per week beluistert.

Distributiewijze
De wijze van luisteren gebeurt het vaakst via een stream. Nog steeds neemt ook FM een aanzienlijk deel in. Gemiddeld luistert 35% van de Nederlandse radioluisteraars via stream en 30% via FM naar de radio. Het aandeel DAB+ ligt in 2023 gemiddeld op 17%. Vooral tijdens kantooruren wordt er voornamelijk streaming gebruikt om radio te luisteren.

Het rapport NMO Mediatrends 2023 is hier te downloaden. [RadioWereld.NL]

Gerelateerde berichten