Zoeken
Sluit dit zoekvak.

ACM: Nieuwe buitenlandse spelers mogelijk geacht bij veiling regio FM-frequenties

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) acht het mogelijk dat aan de veiling van de niet-landelijke commerciële FM-kavels, de zogenoemde B-kavels, ook nieuwe buitenlandse partijen gaan meedoen. De waakhond wijst daarbij op de interesse die er bij de veiling van de landelijke FM-frequenties was.

Foto: RadioWereld.NL

Deze buitenlandse partijen zouden de niet-landelijke frequenties mogelijk als alternatief daarvoor kunnen zien”, stelt de ACM in het ‘Advies inzake voorgenomen veiling van frequenties niet-landelijke analoge en digitale commerciële radiovergunningen’ dat de waakhond schreef op verzoek van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, dat de veiling organiseert.

De vraag is overigens of deze buitenlandse partijen echt interesse hebben. Aan de veiling van de landelijke commerciële kavels deden inderdaad buitenlandse partijen mee, maar de partijen die daadwerkelijk een of meerdere kavels wisten te bemachtigen, waren al actief met radio in Nederland. Wel hebben ze aan schaalvergroting gedaan. Zo was DPG al voor de veiling actief met Qmusic en is hier Joe bijgekomen, terwijl Mediahuis al Sublime in handen had en Radio Veronica, Slam en 100% NL kocht.

De enige echte nieuwe partij was het Engelse Global Radio, maar deze partij haakte al voordat de veiling daadwerkelijk begon af en heeft dan ook geen enkel bod gedaan. Bauer Media had geen interesse in Nederland.

Aantrekkelijker
Maar ook uit eigen land verwacht ACM nieuwkomers en verwijst daarbij naar de veiling van de lokale commerciële FM-frequenties in 2022. “Een herindeling van de kavels waarbij het demografische bereik groter is, zou de niet-landelijke markt bovendien aantrekkelijker maken voor deze nieuwe spelers,” zo stelt de ACM.

Bij de veiling van de lokale commerciële FM-frequenties werden overigens voor een aantal kavels veel te hoge bedragen neergeteld en de vraag is of er bij deze partijen voldoende geld is om aan schaalvergroting te doen. Enkel hun eigen frequentie terugkopen kan immer niet meer, nu deze frequenties allemaal toegevoegd zijn aan andere kavels.

Kosten
Een aantal bestaande partijen verwacht dan ook weinig tot geen succesvolle toetreders omdat de kosten voor nieuwe spelers (te) hoog zouden zijn en het voor deze partijen lastig zal zijn om (voldoende) advertentie-inkomsten te behalen. De niet-landelijke commerciële radiostations halen bij elkaar nog geen 10% van de totale omzet van de radioadvertentiemarkt in Nederland binnen. [RadioWereld.NL]

Zie ook: Dossier Verdeling Radiofrequenties

Eén reactie