NPO Radio 2 was in week 25 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 13,2%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 12,4%, gevolgd door NPO Radio 1 op de derde plaats met 8,5%.
NPO Radio 2 ziet het weekbereik dalen, maar de gemiddelde luistertijd stijgen. Hierdoor blijft het marktaandeel gelijk. Qmusic boekt een kleine winst mede door de start van de Foute 1500. Daarnaast is Q bereiksleider met ruim 4,15 miljoen luisteraars.
NPO Radio 1 betreedt de top 3 mede door de wedstrijdverslagen van Oranje. Daarachter volgen de drie Talpa stations met elk 7,9% marktaandeel, waarbij radio 10 stijgt door de toegenomen luistertijd en 538 juist daalt door de afgenomen luistertijd.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]
Luistercijfers in week 25