Bij Radio 10 is de afgelopen maanden veel veranderd. Het station focust zich weer meer op muziek. “We laten met Radio 10 echt weer zien dat muziek de boventoon voert”, zo zegt Dave Minneboo in de podcast ‘Talpa Media Insight’. “Dat is voor ons superbelangrijk, dat is het hart van het station.”
Het marktaandeel van Radio 10 staat al een jaar onder druk. Door de veiling van de landelijke FM-frequenties heeft het station er stevige concurrentie van Joe bij gekregen. Dit heeft er mede voor gezorgd dat de luistercijfers van 10 het afgelopen jaar flink zijn gedaald.
De creatief directeur van Talpa Radio erkent dat het bij Radio 10 zeer onrustig is geweest. “We hebben de pech gehad dat we zowel de ochtend- als de middagshow moesten aanpassen. Dat is in radioland natuurlijk een pittige, want je drivetime-shows zijn wel de trekkers van het station.”
Begin dit jaar werd bekend dat ochtendjock Gerard Ekdom Radio 10 ging inruilen voor Radio Veronica. Eind mei zwaaide hij af bij 10. Daarnaast was er een conflict met Rob van Someren en had Radio 10 Gijs Staverman aangetrokken voor de middag.
Kernwaarden
Met Staverman is Minneboo erg blij. “Die past één-op-één op het merk Radio 10. Als je het hebt over iemand die altijd positief is, altijd vrolijk en gezellig klinkt, en dat zijn echt wel de kernwaarden van Radio 10, dan past Gijs daar goed bij.” Daarnaast presenteert Lex Gaarthuis nu de ochtendshow. “Daar zijn we lekker mee aan het bouwen om Radio 10 klaar voor de toekomst te maken.”
Naast een nieuwe ochtend- en middagshow wordt ook de muziek onder handen genomen: “Waar we nu qua herpositionering naar aan het kijken zijn, is dat Radio 10 het station is van muziek uit de jaren ’80, jaren ’90 en de jaren ’70. Echt de grootste hits aller tijden. Daar zijn we weer veel meer op aan het focussen.”
Stormen doorstaan
Minneboo heeft er dan ook alle vertrouwen in dat het weer goed komt met Radio 10. “Het is een ontzettend sterk merk, het is het oudste commerciële radiomerk van Nederland, en heeft veel stormen doorstaan. Het is nog steeds heel populair.”
Deze maand keert ook een populaire hitlijst terug. “We gaan vanaf 16 september weer een 80’s lijst doen met een top 810. Een week lang het allerbeste uit de 80’s, wat echt het hart van het format is van Radio 10.” In maart pakte het station ook al uit met een speciale 80’s maand en de 80’s Top 1500. [RadioWereld.NL]
6 reacties
Het personeel loopt niet voor niks weg.
Ze halen zelfs hun gelijk bij de rechter dat krijg je met een ondeskundige zenderleiding .
De luisteraar loopt ook niet zomaar weg denk ik dan en Radio 10 heeft ook een goed DAB+ netwerk.
Het verhaal dat het met de frequentie op FM te maken heeft van o.a. Joe is gewoon een smoes van de zenderleiding.
En als we het niet meer weten flikkeren we gewoon weer een uitgekauwde Top Zoveel op de zender. Sorry maar wát een creatieve armoede.
Onzinverhaal van Minneboo.
De cijfers van Radio 10 zakten pas echt in toen Ekdom en Van Someren stopten. Die hebben ze zelf weggejaagd met wanbeleid, zeker bij Somertijd is het raar om te doen alsof ze dit allemaal met veel pech overkomen zou zijn, ze hebben zelf Staverman aangetrokken en Somertijd afgedankt en in het weekend weg proberen te zetten.
Oh ja, Veronica is het oudste nog bestaande commerciële radiomerk van Nederland, niet Radio 10, hoe leuk dat ook in je marketingverhaaltje klinkt Dave.
Alles naar de kl*ten geholpen… Ekdom weg, Sven’s Classix weg, Ben Liebrand weg, Den’s Fever weg, Powermix weg…
Alles waar ik van hield is weg! Het nieuwe spelletje in de morgen show “eerder of later” een regelrechte rip off van Ekdom’s “Ouder of nieuwer”, walgelijk!
Als de omroep zich aan het contract van Rob van Someren had gehouden… was dit niet gebeurt! Ik ben ook weg!
Tot deze meneer ergens anders ook meer kan gaan verdienen en dan Is die daar ook weg
Wat een onzin! Door Van Someren naar het weekend te verbannen, laat je zo ontzettend zien dat je er niets van begrijpt en lak hebt aan je luisteraars. De zouteloze Staverman gaat dat verlies echt niet goedmaken. Logisch dat Rob zijn heil elders zoekt.