Luistercijfers 20-49 jaar: Qmusic blijft de grootste in 2024, sterke stijging 538 en Joe

Qmusic was ook in 2024 de grootste radiozender bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar, al heeft de zender wel ingeleverd. Dit blijkt uit de jaarcijfers van het NMO. Radio 538 en Joe zijn de grootste stijgers, terwijl Radio 10 de grote verliezer is.

Foto: Pixabay

Over heel 2024 behaalde Qmusic een marktaandeel van 20,6%. Dit is 1,7%-punt lager dan in 2023. De eerste helft van het jaar leek Qmusic weer op weg te zijn om het record van 2023 te evenaren en lag het marktaandeel vrijwel wekelijks boven de 22%, waarmee de concurrentie op flink afstand werd gehouden. Maar in de tweede helft van het jaar had het station het een stuk zwaarder en zakte het marktaandeel regelmatig onder de 20%.

Met name Radio 538 snoepte in de tweede helft van het jaar flink marktaandeel af van Qmusic. Over heel 2024 komt het marktaandeel van 538 uit op 13,9%, een stijging van 2,9%-punt ten opzichte van een jaar eerder. Vooral de tweede helft van 2024 was sterk van 538 en werd het gat met Qmusic in een rap tempo verkleind. In week 45 wist 538 Q zelfs te passeren.

Verlies voor NPO Radio 2 en Radio 10
Verlies is er voor NPO Radio 2. Het station zag het afgelopen jaren met onder meer Wouter van der Goes en Gijs Staverman een aantal bekende namen vertrekken van naar de concurrentie, waardoor het marktaandeel in 2024 uitkomt op 13%, een daling van 2,1%-punt.

De grootste verliezer van 2024 is echter Radio 10. Sinds de herverdeling van de FM-frequenties in 2023 kreeg het station er met Joe een stevige concurrent bij. Daarnaast vertrokken zowel Gerard Ekdom als Rob van Someren bij 10. Genoeg factoren om luistercijfers flink te laten dalen, waardoor het marktaandeel over 2024 uitkomt op 10,2% tegenover 14,2% over 2023.

Sky Radio was in 2024 een stabiele factor met een marktaandeel van 7,5%, wat vrijwel gelijk is aan 2023.

Tekst gaat verder onder de tabel

Joe schiet omhoog, ook winst 3FM
Naast 538 is ook Joe een grote winnaar. Nadat het station in 2023 debuteerde met 1,5% marktaandeel, komt deze in 2024 uit op 5,7%. “We zijn in 2023 met een ambitieus plan begonnen, maar hadden niet durven dromen dat Joe binnen een jaar al zo’n vaste plek heeft gekregen bij wekelijks ruim 2 miljoen luisteraars,” aldus programmadirecteur Roland Snoeijer.

Ook NPO 3FM had in 2024 de stijgende lijn te pakken met een marktaandeel van 3,7% bij 20-49 jaar, een plus van 0,5%-punt. 100% NL noteert over 2024 een marktaandeel van 3,1%, 0,2%-punt hoger dan over 2023.

Transitiejaar Veronica
Bij Radio Veronica stond 2024 in het teken van de grote vernieuwingen, die grotendeels pas halverwege het jaar doorgevoerd werden. Zo kwamen Gerard Ekdom, Wouter van der Goes en Frank van ’t Hof de zender versterken. Toch komt het marktaandeel van Veronica over 2024 met 2,7% ruim een half procentpunt lager uit dan over 2023.

Dat komt met name door de zwakke eerste helft van 2024 toen het marktaandeel uitkwam op 2,2%. Over de tweede helft van 2024 is dit met 3,3% duidelijk hoger.

NPO Radio 1 behaalt over heel 2024 een marktaandeel van 2,4%, een half procentpunt lager dan over 2023. [RadioWereld.NL]

Eén reactie

  1. Peilingen allemaal gericht op de leeftijdsgroep 20 tot 49 jaar. Ik ben veel meer benieuwd naar 50 tot 90 jarigen.