Luistercijfers VK: Kiss ziet deel luisteraars vertrekken naar themakanalen na verlaten FM

Het verlaten van de FM-band heeft voor de jongerenzender Kiss voor een flinke verschuiving van de luisteraars gezorgd. Dit blijkt uit de luistercijfers van RAJAR over het vierde kwartaal van 2024. Het hoofdkanaal verloor ruim een derde van zijn luisteraars.

Kiss gaf eind september zijn FM-frequenties af aan zusterstation Hits Radio, waardoor Kiss alleen nog digitaal (DAB en internet) te beluisteren is. Als gevolg hiervan zag Kiss het weekbereik dalen van ruim 1,66 miljoen in het derde kwartaal naar ruim 1,08 miljoen in het vierde kwartaal.

Een groot deel van de Kiss luisteraars blijkt echter niet bij Hits Radio te zijn blijven plakken, deze zender zag het weekbereik namelijk niet stijgen, maar lijken te zijn overgestapt naar de diverse digitale themakanalen van Kiss. Zo debuteerde het nieuwe Kisstory r&b met 530.000 luisteraars, terwijl Kiss Dance goed is voor 720.000 luisteraars per week.

De grootste digitale spin-off van Kiss is nog altijd Kisstory met 2,16 miljoen luisteraars per week en een marktaandeel van 0,8%. Kisstory is daarmee de grootste digitale commerciële zender als het om bereik gaat. Absolute Radio is met 1,4% de grootste commerciële digitale zender als het om marktaandeel gaat, gevolgd door Gold Radio (1,1%) en Planet Rock (0,9%).

De grootste digitale radiozender is nog altijd BBC 6Music met 2,77 miljoen luisteraars en 2,5% marktaandeel. BBC Radio 4 Extra is goed voor 1,2%.

Het aandeel digitale radio verloor in het Verenigd Koninkrijk in het vierde kwartaal licht terrein en was goed voor 72,2%, terwijl FM/AM steeg naar 27,8%. DAB(+) blijft met 42,7% het grootste platform om radio te luisteren. Online volgt met 27%.

Nationaal
BBC Radio 2 blijft de grootste zender van het Verenigd Koninkrijk met 14,3% marktaandeel en 13,6 miljoen luisteraars. Zoe Ball sloot haar laatste kwartaal in de ochtend af met ruim 6,82 miljoen luisteraars per week. Aan opvolger Scott Mills rust de zware taak om dit vast te houden.

Tekst gaat verder onder de tabel

BBC Radio 1 zag het marktaandeel dalen naar 4,9% en verloor ruim een half miljoen luisteraars op weekbasis.

Het grootste commerciële netwerk blijft Greatest Hits Radio met 6,0% marktaandeel. Heart volgt met 5,6%, maar heeft met ruim 10 miljoen luisteraars wel een fors hoger bereik dan Greatest Hits Radio. Capital zag het landelijke marktaandeel stijgen naar 3,6%. Hits Radio daalde naar 4,4%, ondanks de toevoeging van een FM-frequentie in Londen en Bristol. Smooth Radio is goed voor 4,0% marktaandeel.

De grootste commerciële ochtendshow is te horen op Heart. Ondanks dat Jamie Theakston langdurig afwezig was en Jason ‘JK’ King’ zijn plek innam naast Amanda Holden, had dit geen negatief effect op de luistercijfers. Sterker nog: het weekbereik steeg licht naar ruim 4,05 miljoen.

Londen
In Londen blijft BBC Radio 4 de grootste met 14,0%, gevolgd door BBC Radio 2. Het landelijke radiostation won 2,3%-punt waardoor met 11,2% het hoogste marktaandeel in meer dan een jaar tijd genoteerd wordt.

LBC blijft de grootste commerciële radiozender in de hoofdstad, al zakte het marktaandeel wel naar 8,2%. Zusterstation Heart noteert een flinke plus en ziet het marktaandeel stijgen naar 5,6%. Capital is met 4,1% nu weer groter dan rivaal BBC Radio 1, die ook in Londen flink aandeel verloor.

Greatest Hits Radio steeg naar 3,1%, terwijl zusterstation Hits Radio goed is voor 1,1% marktaandeel.

Opvallend is dat het van de middengolf halen van LBC News geen negatief effect heeft gehad op het marktaandeel, terwijl het weekbereik maar 14% daalde. Blijkbaar werd er al voornamelijk digitaal naar het station geluisterd.

Van de ochtendshows zijn helaas geen cijfers van de landelijke BBC stations openbaar gemaakt voor Londen. Van de cijfers die wel beschikbaar zijn gaat Heart nu aan kop. JK en Amanda Holden wonnen 89.000 luisteraars, waardoor er in het vierde kwartaal gemiddeld 830.000 luisteraars naar Heart Breakfast luisterden.

Nick Ferrari op LBC volgt met 816.000 (-31.000), gevolgd door Capital met Jordan North, Siân Welby en Chris Stark met 638.000 luisteraars (-82.000). Magic verloor opnieuw luisteraars in de ochtend. Dit keer 28.000 luisteraars en trok de show met Harriet Scott en wisselende sidekicks gemiddeld 442.000 luisteraars. Het is voor Magic te hopen dat de komst van een nieuwe vaste sidekick weer voor een stijging gaat zorgen. [RadioWereld.NL]