NPO Radio 2 was in week 6 van 2025 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 12,6%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 12,2%, gevolgd door NPO Radio 5 op de derde plaats met 10,7%.

NPO Radio 2 blijft marktleider, maar verliest opnieuw marktaandeel. Qmusic wint bijna een vol procentpunt dankzij de Top 500 van de 90s. Opvallend is dat wel de luistertijd stijgt, maar het weekbereik niet. Desondanks blijft Q met ruim vier miljoen luisteraars bereikleider.
NPO Radio 5 schiet dankzij de Evergreen Week van de jaren ’60 bijna 2%-punt omhoog. Zowel het weekbereik als de gemiddelde luistertijd zijn hier gestegen.
Flink verlies is er voor Radio 10 en Radio Veronica, waar het effect van de 80s lijst weer is verdwenen. Slam stijgt licht mede door de start van de 90s 500.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]