Ster ziet omzet radioreclame in 2024 dalen ondanks toevoeging regionale omroepen

De Ster zag de omzet uit radioreclame vorig jaar dalen, ondanks de toevoeging van de 13 regionale publieke omroepen. In 2024 leverden de spotjes 42,719 miljoen euro op. Dit blijkt uit het Jaarverslag 2024 van de reclameverkoopmaatschappij.

Ten opzichte van 2023 is er een daling te zien van 448.000 euro. Volgens de Ster is de daling te wijten aan het gedaalde marktaandeel van de radiozenders van de NPO, alsmede door de daling van de gemiddelde GRP-prijs.

GRP staat voor Gross Rating Point (GRP). Dit is het percentage van een bepaalde doelgroep dat naar een radiozender/-programma heeft geluisterd. GRP’s worden als rekeneenheid onder meer gebruikt voor reclames op de radio, om aanbieders en kanalen te kunnen vergelijken en campagnes te kunnen analyseren.

Dat de inkomsten van radiospotjes gedaald zijn is enigszins opmerkelijk. Sinds begin vorig jaar verkoopt de Ster niet alleen reclamezendtijd op NPO Radio 1, 2, 3FM, 4, 5 en FunX, maar ook op de 13 regionale publieke radiostations. Die taak nam de Ster over van ORN. De 13 regionale publieke stations waren goed voor bijna 3 miljoen euro aan reclame-inkomsten.

Ster verkoopt de zendtijd op de regionale radiostations vaak in pakketten met de NPO-zenders. De reclameverkoopmaatschappij stelt de reclameblokken samen en zet deze klaar voor uitzending op de regionale zenders. De regionale omroepen bepalen zelf of zij de aangeleverde blokken daadwerkelijk uitzenden. In geval van uitzending ontvangt de regionale omroep 92,5% van de gegenereerde omzet

De inkomsten uit radio zijn overigens relatief klein in vergelijking tot televisie. De blokken op NPO1, 2 en 3 leverden 165,96 miljoen euro op. Dit is een daling van 2,5 miljoen miljoen euro. [RadioWereld.NL]