Coen Swijnenberg en Sander Lantinga zijn dinsdag (6 mei) precies een jaar te horen in de ochtend op Joe. Ondanks een succesvolle start zijn de ambities nog altijd groot: “Met Joe willen we nummer 1 worden”, zo zegt Swijnenberg in het AD. “En ik geloof dat we dat uiteindelijk ook worden.”

Na ruim een half jaar op de bank te hebben gezeten vanwege concurrentiebeding bij oude werkgever Talpa, war het duo samen een programma maakte op Radio 538, mochten de heren in mei vorig jaar eindelijk aan de slag bij hun nieuwe werkgever Joe. Het was ook voor het eerst dat het duo voor vast een ochtendshow ging presenteren. Voor de ochtendshow kregen ze hulp van Merel Westrik als nieuwslezer.
Net als het gehele station kent ook de ochtendshow van Swijnenberg en Lantinga een vliegende start. Waar de ochtendshow begon op ongeveer 1,7 miljoen luisteraars per maand, luisteren er nu bijna 2,2 miljoen luisteraars per maand. De groei is ook duidelijk zichtbaar in het marktaandeel bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar: in de laatste volledige meetmaand (maart 2025) behaalde de ochtendshow een marktaandeel van 7,4%, tegenover 4,9% in de eerste maand.
Daarmee is de Coen & Sander Show inmiddels de vierde ochtendshow van Nederland bij 20-49 jaar, achter zusterstation Qmusic, hun oude station Radio 538 en NPO Radio 2.
Australië
Net als voor de ochtendshow van Mattie Valk en Marieke Elsinga op Qmusic wordt ook voor de Coen & Sander Show op Joe een Australische radiocoach ingezet. “Hij is twee keer in Nederland geweest en toen heeft een tolk alles voor hem vertaald”, aldus Swijnenberg. “Maar hij kan uit de tone of voice, de lengte van de gesprekken en het ritme van de uitzending al veel afleiden. Een belangrijke les is dat we in het eerste uur vaak spontaan tot allerlei gespreksonderwerpen komen en die er vervolgens meteen doorheen jagen. We kunnen veel meer doseren en uitdiepen.” [RadioWereld.NL]
2 reacties
Als Coen Swijnenberg en Sander Lantinga met Joe de nummer 1 willen worden, dan zal het muziekbeleid van Joe aangepast moeten worden.
Er is in de doelgroep 20-49 jaar ook belangstelling voor muziek uit de jaren 00 (2000-2009) en de jaren 10 (2010-2019). Deze jaren ontbreken bij Joe, want hun zenden alleen jaren 70, 80 en 90 muziek uit.
De groei van het radiostation zal hierdoor beperkt blijven, ondanks dat Coen Swijnenberg en Sander Lantinga hun best doen.
Een gouwe ouwe zender moet bij de luisteraars het idee opwekken dat het een reis is door het gehele mensenleven. Met alleen jaren 70, 80 en 90 muziek is er weinig variatie en dat zal in de luistercijfers de komende jaren te zien zijn.
De interesse van de luisteraars wordt bij Joe gewoon genegeerd, tenzij de zender vernieuwende plannen heeft voor de toekomst.
Goede analyse Patrick, dit heeft alleen volgens mij met de regels te maken voor de frequentie die Joe gebruikt (kavel) en niet met het beleid of format van Joe of Coen en Sander. Al zouden ze willen, dit zijn de voorwaarden voor het gebruik van deze kavel.