Qmusic was ook in april veruit het best beluisterde radiostation bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Dit blijkt uit cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Wel ziet het station concurrent Radio 538 weer wat dichterbij komen.

In april zag Qmusic het marktaandeel uitkomen op 20,6% (ma-zo, 6-24 uur). Dit is een stijging van 0,3%-punt ten opzichte van maart, maar een daling van 1,8%-punt ten opzichte van april vorig jaar.
Het is precies vijf jaar geleden dat Qmusic voor het eerst het marktleiderschap afsnoepte van Radio 538. Sindsdien staat het station, met uitzondering van de decembermaand, bovenaan bij de doelgroep 20-49 jaar.
“Vijf jaar geleden knalden de champagneflessen hier bij Qmusic: we waren voor het eerst de best beluisterde zender van Nederland”, zo zegt programma directeur Roland Snoeijer, die destijds overigens nog bij Radio 10 werkte. “Het is een groot voorrecht om als radiozender een rol te spelen in het dagelijks leven van zoveel mensen. Vandaag zijn we met het hele team vooral trots dat we al vijf jaar lang elke dag een goed gevoel kunnen brengen bij al onze luisteraars.”
Vooral in week 15, toen de Top 500 van de 00s uitgezonden werd, deed Qmusic goede zaken en piekte het marktaandeel tot 22,8%.
Ook Radio 538 kende een goede maand met 15,3% marktaandeel. Ten opzichte van maart is dit een stijging van 0,8%-punt, terwijl het marktaandeel een jaar geleden 1,9%-punt lager lag. Vooral de eerste week van de Dutch 1000 was succesvol met een piek van 16,3% marktaandeel.
NPO Radio 2 en Radio 10 verliezen opnieuw
NPO Radio 2 zakt na een sterke Top 2000 nog verder terug. In april was het station goed voor 10,3% marktaandeel. Dit is 0,3%-punt lager dan in maart en zelfs 2,7%-punt minder dan in april vorig jaar.
Ook Radio 10 daalt verder. Met 7,0% marktaandeel verliest het station deze meting 0,5%%-punt. Ten opzichte van april vorig jaar is de daling met 5,1%-punt nog wel fors.
Joe blijft voor Sky
Joe was in april goed voor 6,7% marktaandeel, een daling van opnieuw 0,3%-punt ten opzichte van een maand eerder. Daarmee lijkt de groei op maandbasis gestagneerd te zijn. Ten opzichte van een jaar eerder is de groei van Joe met 2%-punt wel fors.
Opnieuw blijft Joe voor Sky Radio. De non-stop muziekzender zag het marktaandeel in april met 0,3%-punt dalen naar 6,0%. In april 2024 noteerde Sky nog 6,5%.
Tekst gaat verder onder de tabel
100% NL en 3FM gelijk
100% NL zakt na een sterke maand maart weer wat terug. In april kwam het marktaandeel uit op 3,4%, een daling van 0,8%-punt ten opzichte van een maand eerder. In vergelijking tot een jaar geleden is echter een stijging van 0,3%-punt te zien.
Daarmee komt 100% NL gelijk met NPO 3FM, die 0,4%-punt verliest ten opzichte van maart, maar gelijk blijft ten opzichte van een jaar eerder.
Veronica en Slam
Radio Veronica zakte in april weer wat terug en zag het marktaandeel uitkomen op 3,3% (-0,2%-punt ten opzichte van maart). In vergelijking tot april 2024 is Veronica procentueel gezien de grootste stijger in de top 10. Toen bleef het marktaandeel nog op 2,2% steken.
Ook Slam blijft, ondanks het ontbreken van een landelijk FM-pakket, sterk presteren en in de top 10 te blijven. Het marktaandeel daalde in april met 0,2%-punt naar 2,5% 2,7%. Ten opzichte van een jaar eerder is dit echter een stijging van 0,6%-punt. [RadioWereld.NL]