Qmusic was in week 20 van 2025 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 12,1%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. NPO Radio 2 staat deze meting tweede met 11,8%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 9,7%.

De meivakantie is in het hele land weer voorbij, waardoor het radioluisteren weer naar het normale niveau terugkeert.
Qmusic snoept de koppositie af van NPO Radio 2. Dit komt met name doordat de gemiddelde luistertijd van Q flink gestegen is, terwijl de van 2 juist gedaald is. Daarnaast heeft Qmusic met ruim 4,3 miljoen luisteraars nog altijd het hoogste weekbereik.
Radio 538 schiet mede dankzij de Zomer Top 538 en de Ibiza Weken flink omhoog en ook NPO Radio 5 wint dankzij de start van de Evergreen Week van de jaren 70 flink.
Winst is er ook voor Sky Radio en Radio 10, terwijl Joe juist weer daalt. 100% NL ziet het marktaandeel eveneens flink dalen.
Korte luistertrajecten
Sinds week 15 worden ook korte luistertrajecten van één en twee minuten op basis van encoding meegenomen in het luisteronderzoek. Voor de meeste stations betekent dit een stijging van het weekbereik en een lichte daling van de gemiddelde luistertijd ten opzichte van de oude methode. Een analyse van de effecten per radiozender is hier te vinden.
En sinds maart publiceert NMO in de luistercijfers de gemiddelde luistertijd per week van de zenders. Voorheen was dit de gemiddelde luistertijd per dag.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]
Eén reactie
Tellen die extra zenders niet mee / op ?
Ze staan apart vermeld. Het is wel hetzelfde programma denk ik?