NMO Luisteronderzoek week 21-2025: Qmusic is marktleider

Qmusic was in week 21 van 2025 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 14,0%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. NPO Radio 2 staat deze meting tweede met 11,5%, gevolgd door NPO Radio 5 op de derde plaats met 8,7%.

Foto: Pixabay

Qmusic knalt omhoog door de actie ‘Wanted Marieke’ en heeft bovendien met ruim 4,5 miljoen luisteraars het hoogste weekbereik. NPO Radio 5 stijgt naar de derde plaats dankzij de Evergreen Week van de jaren ’70, maar ziet opmerkelijk genoeg het marktaandeel niet verder stijgen. Radio 538 ziet de winst van de ‘Zomer Top 538’ weer als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Flink verlies is er ook voor Sky Radio en Joe.

Korte luistertrajecten
Sinds week 15 worden ook korte luistertrajecten van één en twee minuten op basis van encoding meegenomen in het luisteronderzoek. Voor de meeste stations betekent dit een stijging van het weekbereik en een lichte daling van de gemiddelde luistertijd ten opzichte van de oude methode. Een analyse van de effecten per radiozender is hier te vinden.

En sinds maart publiceert NMO in de luistercijfers de gemiddelde luistertijd per week van de zenders. Voorheen was dit de gemiddelde luistertijd per dag.

MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.

In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]