Luistercijfers België: Verlies voor Radio 2, Qmusic en Joe, Radio 1 herstelt

VRT Radio 2 blijft veruit de grootste zender van Vlaanderen, maar levert wel weer in, net als Qmusic en Joe. Radio 1 herstelt zich daarentegen van een slechte winter. Dit blijkt uit de nieuwe Belgische luistercijfers die vrijdag zijn gepubliceerd. In Wallonië vestigt Nostalgie een nieuw record.

Foto: RadioWereld.NL

Vrijdag verschenen voor de eerste keer luistercijfers over 2025. In tegenstelling tot Nederland worden luistercijfers in België namelijk slechts drie keer per jaar gerapporteerd. De nieuwe CIM RAM luistercijfers bevatten gegevens van de periode januari tot en met april.

Radio 2 blijft de grootste
In Vlaanderen blijft VRT Radio 2 veruit de populairste zender. Wel fluctueren de cijfers. Wat waar de familiezender eind vorig jaar nog bijna een procentpunt won, ging er nu weer ruim een procentpunt vanaf. Desondanks is met 24,0% de voorsprong op de concurrentie nog altijd groot.

Q en Joe
Qmusic verliest voor de tweede meting op een rij terrein. Dit keer daalde met marktaandeel met 0,5%-punt naar 13,2%. Ook bij de primaire doelgroep 18-44 jaar is de daling te zien. Hier verliest Qmusic 1%-punt waardoor het marktaandeel uitkomt op 24,4%.

Zusterstation Joe leverde eveneens in waardoor het marktaandeel uitkomt op 11,7%, wat iets hoger is dan een jaar geleden.

Radio 1 en MNM herstellen, Studio Brussel verliest
Nadat het marktaandeel van VRT Radio 1 eind vorig jaar een flinke tik kreeg, is het station dit keer juist de grote winnaar in Vlaanderen. Het marktaandeel steeg met 1,6%-punt naar 8,6%, waarmee Radio 1 weer voorbij is aan Studio Brussel.

Het alternatieve jongerenstation van de VRT verloor dit keer 0,2%-punt, waardoor het marktaandeel op 8% blijft steken. Komend najaar pakt Studio Brussel onder meer uit met een nieuwe ochtendshow.

De nieuw ingeslagen weg van MNM lijkt z’n vruchten af te werpen. Het marktaandeel van de zender steeg door naar 6,7%. Play Nostalgie blijft nagenoeg stabiel op 4,5%.

Tekst gaat verder onder de tabel

Netwerk en digitaal
Nostalgie Plus is met 1,7% (+0,6%-punt) de grootste commerciële netwerkradio in Vlaanderen. Komend najaar start het station onder meer met een nieuwe middagshow. Topradio volgt met 1,6%.

Willy is met 2,0% (-0,4%-punt) de grootste digitale zender, gevolgd door De Tijdloze met 1,5% (+0,3%-punt) en Joe Gold en Joe Easy met elk 1,2%.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België zet Radio Nostalgie een nieuw record neer met 17,5% marktaandeel. De classic hits zender verpulvert hiermee zijn oude record uit de zomer van 2019, toen 17,1% werd aangetikt.

Daarachter volgen Radio Contact met 13,5% (+0,3%-punt), VivaCité met 13,1% +(+0,2%-punt) en Classic21 (+0,5%-punt).

Verlies is er opnieuw voor Bel RTL. Het station houdt nog net dubbele cijfers, maar staat hiermee wel vijfde. La Première en NRJ winnen daarentegen terrein.

ViVa+ is in Wallonië nu de grootste digitale zender met 1,6% marktaandeel (+0,2%), gevolgd door Nostalgie+ met 1,3% (-0,4%-punt). [RadioWereld.NL]