Qmusic was in week 22 van 2025 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 12,4%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. NPO Radio 2 staat deze meting tweede met 12,1%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 8,8%.
Bij Qmusic is het effect van de actie ‘Wanted Marieke’ weer volledig verdwenen. Vooral de gemiddelde luistertijd ging flink omlaag. Wel blijft Qmusic de grootste qua marktaandeel en bereik.
NPO Radio 2 kruipt weer richting Qmuisc, terwijl Radio 538, mede door de start van de 90s Top 1000 weer opklimt naar de derde plaats. Ook Radio 10, waar ‘De Lach van 10’ eindelijk werd geraden en de Stars in Heaven Top 110 werd uitgezonden, en Sky Radio noteren een plus.
Korte luistertrajecten
Sinds week 15 worden ook korte luistertrajecten van één en twee minuten op basis van encoding meegenomen in het luisteronderzoek. Voor de meeste stations betekent dit een stijging van het weekbereik en een lichte daling van de gemiddelde luistertijd ten opzichte van de oude methode. Een analyse van de effecten per radiozender is hier te vinden.
En sinds maart publiceert NMO in de luistercijfers de gemiddelde luistertijd per week van de zenders. Voorheen was dit de gemiddelde luistertijd per dag.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]