NPO Radio 2 was in week 24 van 2025 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 11,6%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 10,8%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 8,9%.
Vrijwel alle grote zenders zagen het weekbereikvorige week dalen. Wel blijft Qmusic met 4,16 miljoen luisteraars bereikleider.
NPO Radio 2 blijft markteleider ondanks dat het marktaandeel daalde. Wel is de voorsprong op Qmusic flink groter geworden doordat Q voor de tweede week op een rij flink inlevert.
Radio 538 ziet de winst van de 90s Top 1000 weer als sneeuw voor de zon verdwijnen, maar blijft nipt derde. Vooral de luistertijd ging flink omlaag.
Opvallend is ook het forse verlies van NPO Radio 5, waar ook vooral de luistertijd flink gedaald is.
Winst is er voor Radio 10, Sky Radio, Joe en Radio Veronica.
Korte luistertrajecten
Sinds week 15 worden ook korte luistertrajecten van één en twee minuten op basis van encoding meegenomen in het luisteronderzoek. Voor de meeste stations betekent dit een stijging van het weekbereik en een lichte daling van de gemiddelde luistertijd ten opzichte van de oude methode. Een analyse van de effecten per radiozender is hier te vinden.
En sinds maart publiceert NMO in de luistercijfers de gemiddelde luistertijd per week van de zenders. Voorheen was dit de gemiddelde luistertijd per dag.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]