Rockzender KLOS Los Angeles scoort hoogste luistercijfers in ruim 30 jaar tijd

De rockzender 95.5 KLOS in Los Angeles noteert de hoogste luistercijfers in ruim 30 jaar tijd en klimt hierdoor naar de zevende plaats bij de luistercijfers. Dit blijkt uit de mei cijfers van Nielsen Audio. Aan kop gaan KOST en K-Earth, terwijl in New York City Lite FM blijft domineren.

Foto: video still

KLOS is al meer dan 50 jaar een begrip onder de rockliefhebbers in Los Angeles. De afgelopen decennia wisselde het station regelmatig tussen het modern rock en classic rock format, afhankelijk van de positionering van de concurrenten.

Sinds 2020 wordt het modern rock format gehanteerd met ook een flink aandeel aan classic rock. Op de playlist staan artiesten als Linkin Park, Black Sabbath, Alice Cooper, Foo Fighters, Nirvana, Pearl Jam, Muse en The White Stripes.

In mei zag KLOS het marktaandeel stijgen naar 4,1%, de hoogste cijfers sinds najaar 1991. Daarnaast is KLOS nu de populairste zender bij de doelgroep 18-34 jaar.

Aan kop is het momenteel een tweestrijd in Los Angeles. De popzender KOST 1035 blijft op de troon met 5,9% marktaandeel, maar moet deze wel delen met de classic hitszender K-Earth 101 (KRTH), die 0,3%-punt wint. Daarnaast is K-Earth marktleider bij 18-49 en 25-54 jarigen. KOST daarentegen heeft met 2,34 miljoen luisteraars het hoogste weekbereik.

Plaats drie is voor de popzender 104.3 My FM (KBIG) met 4,7% (-0,1%-punt). Plaats vier wordt gedeeld door 102.7 KIIS FM en KNX News 97.1 met 4,5%. Voor de nieuwszender is dit een daling van 0,3%-punt, terwijl de hitzender juist 0,3%-punt stijgt.

New York City
In de Big Apple blijft 106.7 Lite FM (WLTW) veruit de grootste. De popzender zag het marktaandeel weer wat stijgen naar 8,0%. Daarnaast heeft Lite met 3,8 miljoen luisteraars ook het hoogste weekbereik.

Plaats twee wordt gedeeld door de nieuwszender 1010 WINS on 92.3 FM en de Spaanstalige zender Mega 97.9 (WSKQ). Beide stations noteren 5,8%, waarbij WINS iets verliest en Mega juist iets stijgt. Bovendien is het voor Mega het hoogste marktaandeel in meer dan een jaar tijd.

Ook plaats vier wordt gedeeld: Zowel (W)CBS FM 101.1 als Z100 (WHTZ) scoren 5,6% marktaandeel. En voor beide stations is het winst. Voor CBS FM worden de komende metingen spannend. Vorige week is het station gestart met een nieuwe programmering, waarbij Race Taylor de ochtendshow presenteert.

Kijkend naar de doelgroepen dan staat Lite bovenaan bij 18-34 en 25-54 jarigen, terwijl Mega de koppositie van Lite afsnoept bij 18-49 jarigen.

San Antonio
Elke maand werpt RadioWereld.NL ook een blik op een andere radiomarkt in de VS. Dit keer is dit San Antonio, in het zuiden van Texas. Met ruim 2,34 miljoen inwoners is dit radiomarkt 25.

Omdat de grens met Mexico maar een slordige 225 kilometer ten zuiden van de stad ligt, is ruim de helft van de inwoners van San Antonio Spaanstalig. Het zou van de hand liggen dat Spaanstalige radio dan ook uitermate populair is in de stad, maar niets is minder waar. De grootste Spaantalige zender is pas op plaats 12 te vinden.

Opvallend is dat Cox Media Group de complete top vijf bezit en grote reus iHeart Media pas vanaf plaats zeven aanhaakt.

Het populairst is de popzender Hits 105.3 (KSMG) met 7,9%. Het station won deze meting maar liefst 2,8%. Dit zijn de beste cijfers sinds 2009. Bovendien is het voor het eerst sinds september 2021 dat deze frequentie aan kop gaat.

De rockzender 99.5 KISS volgt op twee met 7,7%, terwijl de classic hitszender KONO 101.1 aansluit op drie met 6,8%.

De countryzender Y100 (KCYY) en de classic rockzender 106.7 The Eagle (KTKX) delen de vierde plaats met 5,7% marktaandeel. [RadioWereld.NL]