NPO Radio 2 was in week 41 van 2025 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 13,7%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 11,4%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 8,0%.

NPO Radio 2 schiet omhoog dankzij de Top 90s. het marktaandeel stijgt met ruim 1,5%-punt. Ook Qmusic noteert bescheiden winst en blijft met ruim 4,6 miljoen luisteraars het hoogste weekbereik hebben.
Daarachter hebben flink wat stations last van de Top 90s. Onder meer Radio 538, NPO Radio 5, NPO Radio 1, Radio 10, Sky Radio, Radio Veronica, NPO 3FM zien hun marktaandeel dalen.
Winst is er voor Joe, die nu weer groter dan Radio 10 is. Ook NPO SterrenNL doet goede zaken dankzij de Nederlandstalige Top 1000.
Minstens 14 respondenten
Radiozenders worden in onderstaande tabel alleen getoond als ze in de gekozen periode, doelgroep of het tijdvak door minstens 14 respondenten zijn beluisterd. Dit is nodig om betrouwbare cijfers te kunnen geven, met een betrouwbaarheid van 95 procent. Zijn het er minder dan 14, dan wordt de zender niet getoond. Daardoor kan het gebeuren dat een zender de ene week wel zichtbaar is in de luistercijfers, en de andere week niet.
Korte luistertrajecten
Sinds week 15 (2025) worden ook korte luistertrajecten van één en twee minuten op basis van encoding meegenomen in het luisteronderzoek. Voor de meeste stations betekent dit een stijging van het weekbereik en een lichte daling van de gemiddelde luistertijd ten opzichte van de oude methode. Een analyse van de effecten per radiozender is hier te vinden.
En sinds maart publiceert NMO in de luistercijfers de gemiddelde luistertijd per week van de zenders. Voorheen was dit de gemiddelde luistertijd per dag.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]







Eén reactie
Radio 10 heeft helemaal geen last van de 90’s daar is Gordon de boosdoener van.
Sinds hij de ochtend daar verpest lopen de luisteraas terecht weg.