Search
Close this search box.

John de Mol koopt de naam ‘Tien’ van SBS

John de Mol heeft de naam ‘Tien’ gekocht van SBS Broadcasting. Talpa gaat de naam mogelijk gebruiken voor een tweede zender die De Mol volgend jaar wil starten

John de Mol heeft de naam ‘Tien’ gekocht van SBS Broadcasting. Dit bevestigt Talpa-woordvoerder Maarten van Rooijen dinsdag. De overeenkomst tussen SBS en Talpa, het bedrijf van De Mol, is onlangs gesloten. Het station gaat de naam mogelijk gebruiken voor een tweede tv-station dat De Mol volgend jaar wil starten. Een andere optie is dat de naam Talpa vervangen wordt door Tien.

De Mol wilde zijn huidige tv-zender Talpa in eerste instantie lanceren onder de naam Tien. Hierop protesteerde SBS bij de rechter, omdat deze naam teveel zou lijken op het door hen eerder gedeponeerde TV10. De Mol kon de naam kopen van SBS, maar vond het bedrag van vijf miljoen euro te hoog. Na een tweede rechtszaak in juni van dit jaar, mocht Talpa wel het getal 10 rechtsboven in het tv-scherm afbeelden.

Beide tv-bedrijven hebben ook een schikking getroffen in het conflict over het programma Expeditie Robinson. Het realityprogramma was vijf seizoenen op Net5 te zien, maar verhuisde vorig jaar naar Talpa. SBS was het niet eens met de wijze waarop dit was gebeurd en een rechter stelde de zender in het gelijk. SBS diende een claim tot schadevergoeding in en binnenkort zou een zitting plaatsvinden. Deze zitting gaat nu niet meer door. Verdere details over de schikking zijn niet bekend.

[Novum]