Search
Close this search box.

North Sea Jazz trekt zeventigduizend liefhebbers

Het North Sea Jazz Festival heeft het afgelopen weekend ongeveer zeventigduizend bezoekers getrokken. De zaterdag en zondag waren uitverkocht.

Het North Sea Jazz Festival heeft afgelopen weekeinde ongeveer zeventigduizend bezoekers getrokken. Dat heeft de organisatie maandag bekendgemaakt. Het publiek kon vrijdag, zaterdag en zondag genieten van 166 optredens op de vijftien podia in Rotterdam. De zaterdag en zondag waren uitverkocht. Vrijdag waren er 22 duizend bezoekers.

Gedurende het festival viel geen druppel regen, ook zondag bleef het droog. De laatste dag van het festival was qua programmering het meest divers. Van Ethiopische jazz tot funky hiphop en van zwaar experimentele Japanse improvisaties tot ‘radiovriendelijke’ soul.

Kyteman’s hiphoporkest mag gerust de ontdekking van het jaar worden genoemd. Nadat Matthijs van Nieuwkerk hem de hemel in prees in De Wereld Draait Door, veroverden Colin Benders en zijn twintigkoppige orkest met spetterende optredens in rap tempo de Nederlandse podia en festivals. Zijn populariteit bleek zondag zo groot dat de tent waarin hij speelde uitpuilde van het publiek. Het optreden werd er niet minder door, met speels gemak en zichtbaar enthousiasme kreeg het orkest de tent plat.

Volle zalen zorgen bij publiekstrekker Jamie Cullum nauwelijks meer tot verbazing. Voor puristen mag de vederlichte jazz van de kleine Engelsman dan een gruwel zijn, routineus wond Cullum de grootste zaal van het festival om zijn vinger. Popmuziek is nooit ver weg bij Cullum, en ook nu kwam een jazzy interpretatie van Rihanna´s ´Please don´t stop the music´ voorbij.

Het succes van de 23-delige cd-serie Ethiopiques, dat een extra impuls kreeg door de film ´Broken Flowers´ met Bill Murray, was ook aan de festivalorganisatie niet voorbij gegaan. De speelse en funky jazz die in de jaren zeventig in broeierige jazzclubs in Addis Ababa werd gespeeld, bleef ook in Rotterdam moeiteloos op de been.

Een stuk minder toegankelijke muziek was te vinden in de tent die in het teken stond van Japanse jazz. De experimentele muziek van Otomo Yoshihides New Jazz Orchestra was even moeilijk te doorgronden als de bandnaam wordt uitgesproken. Ook het Anthony Braxton Diamond Curtain Wall Trio schuwde het experiment niet. Hun moderne improvisaties deden de geoefende jazzliefhebbers genieten, de minder ervaren luisteraars dropen verbaasd af.

Nee, dan was het een stuk makkelijker instappen bij Raphael Saadiq. De producer van onder anderen Joss Stone, D´Angelo en Erykah Badu kreeg dit jaar een Grammy-nominatie voor zijn laatste album ´The way I see it´. Zijn retrosoul, zwaar geïnspireerd op de sound van labels als Motown en Stax, zorgde voor een zaal die massaal met de heupen wiegde, terwijl r&b-hits van zijn vroegere formaties Tony! Toni! Tone! en Lucy Pearl de handen de lucht in liet gaan.

R&b- en hiphopliefhebbers werden zondag sowieso op hun wenken bediend. De Rotterdamse rapper Postman speelde een thuiswedstrijd en de oud-voorman van A Tribe Called Quest,Q-Tip, liet horen waarom hij nog steeds de rapper is met de meeste soul in zijn stem. “Now why you wanna go and do that?” rapte hij tijdens ‘Find a way’, een van de meest gebruikte zinnen in rapmuziek. Hij liet de dj de muziek abrupt stoppen. “Die tekst heb ik geschreven”, schreeuwde hij trots, om nog maar eens te onderstrepen hoeveel het hiphopgenre Q-Tip schatplichtig is. De energieke rapper liep tijdens zijn toegift de zaal in om het publiek te laten meezingen met ‘Life is better’, een nummer dat gaat over zijn liefde voor muziek. Het was een waardige afsluiting van drie dagen North Sea Jazz, dat al meer dan drie decennia doet waar het goed in is: mooie muziek op het podium brengen.

Het North Sea Jazz Festival vindt volgend jaar plaats op 9, 10 en 11 juli.

[Novum]