Zoek
Sluit dit zoekvak.

Valerius vecht tegen doofheid

Valerius zet zich in om doofheid onder de aandacht te brengen bij jongeren. De band steunt de campagne ‘Doof worden doe je zo!’ van muziekzender TMF.

Valerius zet zich in om doofheid onder de aandacht te brengen bij jongeren. De band steunt de campagne ‘Doof worden doe je zo!’ van muziekzender TMF. “Voor ons muzikanten is het gehoor misschien wel het belangrijkste wat er is. Door het dragen van oordoppen bij zowel onze optredens als tijdens het uitgaan, proberen wij ons gehoor te beschermen”, zeggen de bandleden van Valerius.

Willy van The Opposites opende maandag het themajaar dat de muziekzender in het leven heeft geroepen. In de stationshal in Utrecht konden jongeren het risico op gehoorschade testen. “Door de problematiek om te draaien en jongeren erop te wijzen hoe snel zij doof kunnen worden, proberen we ze bewust te maken van de risico’s die ze nu lopen”, licht een woordvoerder van TMF toe.

Bij de aftrap van het themajaar werden de eerste resultaten van een vijfjarig onderzoek van het Leids Universitair Medisch Centrum bekendgemaakt. Tien procent van de jongeren tussen 13 en 15 jaar heeft een permanente gehoorbeschadiging. Ze hebben last van oorsuizen of horen een constante pieptoon.

[Novum]