Search
Close this search box.

‘Nieuw decor RTL Nieuws is niet cliché’

Het RTL Nieuws maakt vanaf maandag gebruik van een nieuw decor. Volgens Piet Bakker, lector massamedia en digitalisering, is het een verbetering

Het RTL Nieuws maakt vanaf maandag gebruik van een nieuw decor. Volgens Piet Bakker, lector massamedia en digitalisering aan de Hogeschool Utrecht, is het een verbetering. “Het is lekker strak en oogt ruimtelijk. Ook wordt er niet gebruik gemaakt van voor de hand liggende clichés”, zegt Bakker tegen Novum Nieuws.

“Zoals wereldbollen, lijnen naar buiten of satellieten”, somt hij op. Bakker denkt dat RTL met het nieuwe decor goed laat zien dat ze als nieuwsbron bij de tijd blijven. “Aan alles zie je in welke tijd het is gemaakt en het moet eigentijds blijven. Dat is goed gelukt.”

Bakker durft niet te voorspellen hoe lang mensen het nieuws nog op televisie volgen. “Het feit is dat nog steeds ontzettend veel mensen kijken naar het achtuurjournaal of het RTL Nieuws”, legt hij uit. Ook denkt Bakker dat Nederlanders blij mogen zijn met de kwaliteit van de dagelijkse nieuwsuitzendingen. “Ik denk dat de Nederlandse tv-kijker erg gelukkig kan zijn.”

RTL Nieuws heeft maandag naast een nieuwe studio ook een nieuwe huisstijl geïntroduceerd. “De rebranding ondersteunt en versterkt deze nieuwe koers van RTL Nieuws”, liet hoofdredacteur Harm Taselaar weten in een verklaring. De nieuwe studio van RTL staat bol van de technische snufjes, zoals robotcamera’s en virtuele technieken.

De nieuwe studio is ontworpen door de twee Britse ontwerpers Mark Porter en Dylan Griffith. “We hebben een omgeving gecreëerd waar presentatoren en redacteuren duidelijk en direct met het publiek kunnen communiceren”, zegt Porter in een reactie. De nieuwe herkenningsmelodie is gemaakt door componist Martijn Schimmer.

[NOVUM]