Intomart Radio Luistercijfers
De meest recente luistercijfers van het Continu LuisterOnderzoek (CLO) over de periode Juni – Juli 2003 zijn bekend gemaakt.
Het Continu LuisterOnderzoek wordt door Intomart in opdracht van Publieke omroep, STER, ORN, SkyRadio, Radio 538, Radio 10FM, NoordzeeFM, YorinFM, ClassicFM, Arrow Classic Rock, RTL FM, Radio Veronica en CRN allen verenigd in de Stichting PRE, en Business Nieuws Radio, KinkFM en ID en T.
Het luistergedrag is gemeten gedurende een periode van acht weken in juni en juli 2003. Dit resulteert in een reportage die is gebaseerd op een landelijke representatieve steekproef van 9.675 respondenten van 10 jaar en ouder.
De markt deel ontwikkeling van de landelijke publieke zenders, publieke regionale zenders en de landelijke commerciele zenders in bovenstaande staande figuur weergegeven (hele week; 07.00 – 24.00 uur).
De meeting vond plaats na de herverdeling van de ether frequenties op 1 juni. Nieuw toetredende zenders tot het CLO (namelijk ID-T Radio, RTL FM en Radio Veronica) zijn per juli in het radiodagboek opgenomen. Zodra deze nieuwe zenders gedurende 2 achtereenvolgende maanden zijn gemeten, kunnen hierover luistercijfers worden gepubliceerd. Dit betekent dus bij de reportage over juli -augustus, die opengesteld wordt op 29 september aanstaande. Het gemeten luistergedrag in juli naar de nieuwe zenders is voor de huidige rapportage ingeteld bij overige zenders.
De zenders System Fm (tot nu toe onderdeel van CRN commercieel regio) en Radio Nationaal zijn per juli niet langer opgenomen in het radiodagboek. Hierdoor worden deze zenders met ingang van deze reportage niet langer gerapporteerd. Het gemeten luistergedrag in juni naar deze zenders is voor de huidige rapportage ingesteld bij Overige zenders.
Luisterdichtheden en marktaandelen.
De gemiddelde luistertijd per dag (personen 10+ jaar) bedraagt in het tijdvak 07.00 – 24.00 uur, 2 uur en 43 minuten. De gemiddelde luistertijd is daarmee 12 minuten korter dan in april – mei 2003.
Onderstaande overzicht geeft de gemiddelde luisterdichtheden, alsmede de marktaandelen van alle zenders over de maanden juni en juli (hele week 07.00 – 24.00 uur). Ter vergelijking worden de gemiddelde luisterdichtheden en marktaandelen van alle zenders voor de periode mei – juni 2003 in dit zelfde tijdvak vermeld.