Engelse Classic Gold wil lokale stations regionaliseren

Het Engelse oldiesnetwerk Classic Gold wil een deel van haar lokale radiostations gaan regionaliseren. Momenteel zendt het netwerk nog uit via 18 lokale licenties, maar Classic Gold wil 13 van deze licenties gaan clusteren tot regionale stations. Per cluster zouden dan twee a drie lokale stations worden opgenomen.

Lokaal
Momenteel worden nog dagelijks 18 lokale edities van Classic Gold gemaakt. Voor het overgrote gedeelte (18 uur) is daarbij een netwerkprogramma te horen. Alleen tussen 15 en 19 uur wordt vier uur lang een lokaal programma aangeboden. Daarnaast worden de netwerkprogramma’s overdag onderbroken door lokale “drop-ins”. Dit houdt in dat op vaste tijdens lokale items te horen zijn, waarvan nieuws, weer, verkeer en reclame de belangrijkste zijn. Deze items worden verzorgd in samenwerking met lokale FM stations. Zo worden de lokale drop-ins van Classic Gold Amber in Norwich verzorgd door Radio Broadland, dat eveneens in Norwich gevestigd is.

Experiment
Recentelijk raakte Classic Gold in Bristol haar lokale middagdeejay kwijt en verzocht het bij mediawaakhond Ofcom of het tijdelijk de middagshow van de editie Swindon mocht overnemen. Als gevolg van dit experiment heeft Classic Gold eigenaar UBC bij Ofcom het verzoek neergelegd om 13 van de 18 stations te mogen clusteren en zo regionale programma’s aan te bieden. Ofcom onderzoekt momenteel het voorstel van UBC.

Clusters
UBC wil graag de volgende clusters gaan vormen voor Classic Gold:

– Anglia: Classic Gold Amber Norwich en Classic Gold Amber Suffolk
– West: Classic Gold 1260 (Bristol en Bath) en Classic Gold 936/1161 (Swindon en West Wiltshire)
– Midlands: Classic Gold WABC (Wolverhampton), Classic Gold 1359 (Coventry) en Classic Gold GEM (Nothingham en Derby)
– Mid-East: Classic Gold 1332 (Peterborough), Classic Gold 1557 (Northampton) en Classic Gold 792 (Bedford)
– London en Home Counties: Classic Gold Breeze (Essex), Classic Gold 1431/1485 (Reading), Classic Gold 828 (Luton) en Classic Gold 1521 (Crawley)

Door het clusteren van de lokale stations hoopt Classic Gold flink te besparen in de kosten en de programmering te versterken. De afgelopen jaren zag het oldiesnetwerk haar marktaandeel namelijk flink afnemen. Alleen de Classic Gold stations van UBC in Plymouth, Exeter, Gloucester, Bournemouth en Wrexham (Marcher) zullen hun lokale programma’s behouden omdat deze stations nog een relatief hoog marktaandeel behalen.

Daarnaast heeft Classic Gold verzocht om de tijden waarop regionale programma’s moeten worden aangeboden te versoepelen. Momenteel moeten deze tijdens piektijden (ochtend- of avondspits) worden uitgezonden, maar Classic Gold wil in de toekomst de mogelijkheid hebben om te schuiven met deze uren.

Lokale informatie behouden
Ondanks dat Classic Gold haar lokale middagprogramma’s wil vervangen door regionale programma’s, blijven de lokale “drop-ins” gewoon gehandhaafd. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de lokale informatie sterk gewaardeerd wordt door de luisteraars en door deze te behouden hoopt Classic Gold haar lokale karakter te behouden. Of een station lokaal nieuws brengt valt meteen op, maar of een muziekshow nu lokaal of regionaal is zal de gemiddelde luisteraar nauwelijks opvallen.

Geschiedenis
Lokale commerciële radio op de middengolf kent in Engeland een rijke geschiedenis. In de jaren ’70 en ’80 kregen lokale stations namelijk de beschikking over zowel een FM als AM frequentie waarop hetzelfde programma werd uitgezonden. Pas in 1987 kwam hier verandering in doordat de Engelse overheid het “use it or lose it” beleid invoerde. Dit verplichte radiostations om verschillende programma’s aan te bieden op FM en AM of ze moesten één van de frequenties afstaan.

Omdat de middengolfstations in de loop van de jaren veel luisteraars verloren, besloot de overheid de regels te versoepelen. Zo mochten de middengolfstations hun programmering voor groot aantal uren per dag met elkaar delen. Als gevolg hiervan besloten de grote radiogroepen in de jaren ’90 netwerken te vormen met hun middengolfstations. De bekendste netwerken zijn momenteel Classic Gold, Capital Gold en Magic AM. In september 2000 kocht UBC media Classic Gold van de GWR groep.

Momenteel behaalt Classic Gold een marktaandeel van 2,2%. Naast veel gouden hits beidt het station ook onderdak aan radioveteranen als Paul Burnett en Tony Blackburn, die afgelopen vrijdag zijn contract nog verlengde met anderhalf jaar. [R.S./Radio.NL]

Gerelateerde berichten