De Amerikaanse radiomarkt staat weer eens op haar kop. Clear Channel Communications (CCC) koopt de radio-groep AMFM voor 17.4 miljard Dollar in aandelen. En daarmee wordt Clear Channel de grootste radio-organisatie in de Verenigde Staten, met maar liefst 830 radiostations in haar bezit. Beide organisaties hadden gezamenlijk 955 radiostations, maar om problemen met de Amerikaanse overheid en consumentenorganisaties voor te zijn, zullen 125 stations worden verkocht. De twee bedrijven participeren verder in 240 buitenlandse radiostations in met name: Australië, Nieuw-Zeeland, Mexico, Noorwegen, Groot-Brittannië en Tsjechië. Vorige maand voegden de mediabedrijven Viacom en CBS in een fusie al hun radiostations samen (zie ons bericht van 8 september). Clear Channel Communications en AMFM overtreffen deze combinatie. In de tweede helft van volgend jaar moet de gehele overname zijn afgerond.
OP ZOEK NAAR EEN KOPER
Tot dusver was AMFM de grootste radio-groep, maar er werd al sinds het begin van dit jaar naar een koper gezocht. Clear Channel, tot dusver de derde Amerikaanse radio-organisatie, werd door analisten al die tijd als een potentiële koper van AMFM beschouwd. Het gecombineerde bedrijf, dat de naam Clear Channel zal behouden, wordt ook eigenaar van 425.000 billboards en 19 TV-stations. Lowry Mays van Clear Channel blijft de baas, en Thomas O’Hicks, de huidige baas van AMFM, wordt de vice-voorzitter van het nieuwe bedrijf. De Raad van Bestuur van het nieuwe bedrijf zal bestaan uit de huidige acht leden van de Clear Channel board, en vijf leden van de AMFM-raad.
RADIOMAKEN IS NIET GELIJK AAN PAPERCLIPS VERKOPEN
Een Texaanse organisatie gespecialiseerd in overnames, Hicks-Muse-Tate&Furst Inc. creëerde AMFM in 1993 met de bedoeling om radiostations te kopen in grote steden zoals New York, Chicago en Los Angeles. Aanvankelijk werd de naam Chancellor Media gevoerd, maar die werd later veranderd in AMFM. De Texaanse onderneming had, voordat men het oog op het medium radio liet vallen, al behoorlijk wat ervaring met het overnemen van bedrijven die zich bezighielden met voedsel, industriële producten en onroerend goed. Maar opnieuw kunnen we vaststellen dat het succesvol runnen van een fabriek, waar bijvoorbeeld paperclips worden gemaakt, nog niet automatisch betekent dat je ook een radiostation winstgevend kunt maken. Weliswaar was AMFM de eigenaar van de overbekende Z100 in New York (WHTZ) en van KHKS-FM in ‘hometown’ Dallas, maar de radiogroep kampte met een schuldenlast van maar liefst 6.1 MILJARD Dollar! Deze schuld zal nu worden overgenomen door Clear Channel.
HET BEGON REEDS IN JANUARI
Baas Hicks gooide AMFM reeds in de verkoop in januari, maar kondigde in maart plotseling een wijziging in het management aan in een poging om de prijs van een aandeel weer wat hoger te krijgen. En gisteren, maandag 4 oktober, kwam plotsklaps de bekendmaking van de overname van AMFM door Clear Channel, die als thuisstad San Antonio in Texas heeft. Clear Channel Communications biedt 75.55 Dollar per aandeel. Dat is 18% meer dan de sluitingsprijs van AMFM op de aandelenmarkt afgelopen vrijdag.
(RadioVisie)