Heart 106.2 mag zich opnieuw de best beluisterde lokale radiozender van Londen noemen, zo blijkt uit de luistercijfers over het derde kwartaal van 2006 (juli-september/wave 3) die de RAJAR afgelopen donderdag publiceerde. Op landelijk niveau blijft BBC Radio 2 het populairst, terwijl bij de digitale (DAB) stations ‘The Hits’ de meeste luisteraars heeft.
Londen
Net als voorgaande periode zijn het niet de lokale commerciële stations die in Londen de kop innemen, maar de landelijke stations van de BBC. Radio 4 blijft daarbij verreweg het populairst met een marktaandeel van 16,1%, een stijging van 3%, gevolgd door Radio 2 met een marktaandeel van 11%.
Bij de radiotak van Chrysalis was het donderdag in ieder geval tijd voor een bescheiden feestje. Mede doordat de concurrentie het aantal luisteraars zag dalen, wist de popzender Heart 106.2 weer de koppositie onder de lokale radiostations te heroveren. Het marktaandeel van Heart bleef namelijk stabiel op 6,1%, terwijl Magic 105.4 daalde van 6,5 naar 5,3%. Naast het heroveren van de koppositie door Heart, wisten de twee andere stations van Chrysalis, de talkzender LBC 97.3 en de nieuwszender LBC News 1152, beiden meer luisteraars te trekken.
Minder goed nieuws was er voor Capital Radio, want het station zag het marktaandeel wederom kelderen. Dit keer met 0,3% naar 4,7%, waarmee een historisch dieptepunt werd bereikt. Ruim een half jaar na de grote ‘hervormingen’ wil het nog steeds niet lukken om het verlies van luisteraars te stoppen.
Naast de daling van het ‘overall’ marktaandeel, moest Capital ook nog een flink verlies incasseren in de ochtend. De ochtendshow van Capital met Johhny Vaughan is namelijk niet meer de best beluisterde lokale ochtendshow in Londen. Deze titel is nu in handen van Jamie Theakston van Heart 106.2. Vaughan was namelijk goed voor een marktaandeel van 5,6%, terwijl Theakston het met 5,7% net iets beter deed.
Kijkend naar het weekbereik dan blijft Vaughan Theakston nipt voor. Vaughan verloor het afgelopen kwartaal een slordige 100.000 luisteraars waardoor het gat met Theakston nog slechts 14.000 luisteraars bedraagt. Desondanks heeft Capital aangegeven dat er (nog) geen plannen zijn om Vaughan te vervangen.
Tijdens de avondspits deed Heart 106.2 (Emma B.) het eveneens beter dan rivaal Capital. Begin augustus heeft Capital Radio haar avondspitsdeejay Richard Bacon vervangen door Lucio. Daarnaast is het station onlangs gestart met een grootschalige reclamecampagne. De uitwerkingen hiervan zullen pas bij de volgende meting zichtbaar worden.
Maar niet alleen Capital Radio kreeg uiterst teleurstellende cijfers onder ogen, ook bij 102.2 Smooth FM was dit het geval. Het station, dat een mix brengt van smooth jazz, r&b, soul en blues, zag het marktaandeel namelijk halveren. Voor eigenaar Guardian Media Group is het dan ook te hopen dat Ofcom groen licht gaat geven voor de voorgestelde formatswijziging.
Landelijk
Op landelijk niveau zijn er weinig spectaculaire veranderingen te ontdekken. BBC Radio 2 blijft, ondanks een licht verlies, het best beluisterde landelijke station, gevolgd door Radio 4, dat ruim 1% steeg. BBC Radio 1 zag het marktaandeel met 0,5% dalen naar 9,8%. Dit ondanks dat ochtenddeejay Chris Moyles het afgelopen kwartaal ruim 20.000 nieuwe luisteraars wist te winnen.
Ook de ‘gevolgen’ voor Radio 2 wegens het aanstellen van Chris Evans als opvolger van Johnnie Walker vallen mee. Ondanks de vele klachten van luisteraars die deze actie van de BBC niet echt konden waarderen, wist Evans wel 33.000 nieuwe luisteraars te trekken.
DAB, internet en telefoon
Naast de traditionele luistercijfers maakte RAJAR ook de cijfers omtrent het luisteren naar radio via DAB, televisie en telefoon bekend. Hieruit blijkt dat 7,1% van de bevolking van het Verenigd Koninkrijk wel eens naar de radio via de mobiele telefoon luistert. Daarmee blijft het percentage nagenoeg stabiel ten opzichte van de vorige periode. Ruim 21% heeft aangegeven minimaal één keer per week via de (digitale) televisie naar de radio te luisteren, terwijl bijna 12% minimaal één keer per week via het internet naar de radio luistert.
Ook de populariteit van Digital Audio Broadcasting (DAB) nam het afgelopen kwartaal toe. Wekelijks luisteren er 4,78 mensen via DAB naar de radio. Een stijging van 4% ten opzichte van het vorig kwartaal en een stijging van 17% ten opzichte van het jaar ervoor. Wel stagneerde de verkoop van DAB-ontvangers.
Van de DAB stations weet ‘The Hits’ de meeste luisteraars te trekken. Wekelijks stemmen er bijna 1,2 miljoen luisteraars af op het station, goed voor een marktaandeel van 0,4%. Plek twee is in handen van ‘Smash Hits Radio’ met een weekbereik van 926.000 luisteraars en een marktaandeel van 0,3%. Bij de BBC is BBC7 het best beluisterde ‘digitale’ radiostation met een weekbereik van 697.00 luisteraars en een marktaandeel van 0,3%. [RS/Radio.NL]