In gesprek met: Erik Werner [Radio538]

Erik Werner, geboren op 10 september 1981, kwam met radio in aanraking toen hij een jaar of 10 was. Hij hoorde het nummer Radio Ga Ga van Queen op de radio en dat werd meteen de jingle van het station “Radio Ga Ga” dat uitzond op een babyfoon met 5 AM-frequenties. Erik begon in 1994 bij Betuwe Radio, een jaar later werd daar Logo Radio aan toegevoegd, hij wordt in die tijd zelfs een lopend hitdossier genoemd. In 2000 verhuist Erik naar Stad Radio Culemborg waar hij naast deejay ook nieuwslezer en bestuurslid was. In 2003 ging hij naar Dalux FM en tussendoor was hij ook nog regelmatig te horen op Delta FM.

In 2004 solliciteerde hij bij Radio 538 voor de functie “Oproep Producer” en in augustus kreeg hij zijn eerste baan bij het landelijke radio 538. Een maand later start hij ook bij de DJ-school van Radio 538. Vanaf december krijgt Erik een wekelijks radioprogramma op Radio 538. En niet lang daarna mag Erik overnames doen op verschillende tijdstippen in het weekend zowel ’s nachts als overdag. Tegenwoordig is Erik de vaste weekendvervanger van o.a. Jens Timmermans.

– Je hebt bij een flink aantal lokale radiostations gewerkt, waaronder Betuwe Radio, Logo Radio, Stad Radio Culemborg, Delta FM en Dalux FM. Welke omroep was het leukste om voor te werken en waarom?
Eigenlijk had elk station wel iets unieks: Betuwe Radio had de kleinste studio ooit. Een studio, nieuwscel en ontvangst/recrearuimte gevestigd in een oud kantoortje van 5 bij 3 meter. De zender had wel een enorm bereik. De testuitzending werd ook niet off air gemaakt maar direct on air net nadat ik 5 min. uitleg had gehad.

Logo Radio had ook een kleine studio die een bepaalde gezellige sfeer uitstraalde. Ondanks af en toe haperende apparatuur was het er leuk om radio te maken.

SRC was in de jaren ’80 en begin jaren ’90 een grote naam. Dit was het eerste echte professionele station waar ik kwam werken. Voor alles was er wel een persoon en overal werd goed over nagedacht en dit station was erg formatgericht.

Delta FM was een nog professioneler station. Ik draaide hier tijdens mijn zomervakanties in 1999/ 2002. Supervette processing en ze draaien daar met Dalet. Bovendien werd alles draaiende gehouden door voornamelijk twintigers en dertigers. Een jonge club en een jong station waar in die omgeving dan ook goed naar geluisterd werd. En gastvrij… welk station laat een ‘vakantieganger’ zomaar 3 weken zijn gang gaan op primetime? Mede daardoor ben ik nog steeds goed bevriend met enkele collega’s.

Dalux FM tenslotte is een gezellige club met een duidelijke uitstraling. Een paar mensen hebben de leiding en dat werkt erg prettig. Alle neuzen staan dezelfde kant op qua muziek waardoor het station herkenbaar is naar buiten toe. Qua muziek is Dalux een up-tempostation en lopen we vaak vooruit met nieuwe muziek.

– Bij Dalux FM heb je lange tijd de ochtendshow gepresenteerd. Was dit altijd live? En waarin onderscheidde deze show zich ten opzichte van de gevestigde orde?
De ochtend was niet altijd live. Zeker in het begin niet toen ik op dezelfde tijd een jaar lang parallel ook nog de ochtend deed op SRC FM. En als lokale omroep heeft het geen zin om te concurreren met een ochtendshow van bijvoorbeeld Edwin Evers, Giel Beelen of Jeroen van Inkel.

Als een luisteraar de radio al aan zou zetten voor de ochtendshow van een lokale omroep doet hij/zij dat omdat ze regiogebonden dingen wil horen. Dus ik pakte af en toe een agendabericht mee of een bericht uit de lokale krant om aan die wens te voldoen. Bovendien worden er bij ons geen ANP hoofdpunten op het half uur gelezen maar regionieuws.

– Momenteel doe je ook de middagshow op Dalux FM. Wat is voor jou het verschil tussen het presenteren van een ochtend- en een middagshow?
In de ochtend accepteren mensen over het algemeen meer gesproken woord en luisteren ze actief. Dus in de ochtend was er tijd voor korte anekdotes over bepaalde platen of het eerder genoemde lokale nieuws. In de middag staat de radio voornamelijk aan als behangfunctie. Op die tijd willen mensen op de werkvloer wel horen wat er gedraaid is maar het liefst zonder onzin.

– In 2004 ben je begonnen als oproep producer bij Radio 538. Waarom koos je voor deze zender?
Ik zag deze vacature toevallig staan op internet en ondanks dat ik al een fulltime baan heb besloot ik om hierop te reageren. Ik dacht van tevoren al dat dit hoofdzakelijk voor het weekend zou zijn en om mee te helpen aan een product waar je je in de laatste jaren steeds meer kunt identificeren is toch ontzettend leuk? Ik hoef niet persé zelf de programma’s te maken, het leek me al heel wat als ik eraan mocht meehelpen als producer zijnde. 

– Wat houdt het werk van producer op een landelijk radiostation precies in en hoe belangrijk ben je voor de deejay?
Je zorgt er eigenlijk voor dat de DJ zich volledig kan concentreren op het radio maken. Dus een producer schrijft zijn prep, screent bellers, filtert de sms, regelt het recente weer en verkeer en handelt prijswinnaars af.

– Naast productiewerk ben je ook terechtgekomen in de DJ-opleiding van Radio 538. Wat is het belangrijkste dat je hier geleerd hebt?
Allereerst leer je de basics van radiomaken bij Radio 538. Een ander belangrijk punt is dat je het voor een luisteraar bijna onopgemerkt aantrekkelijk maakt om te blijven luisteren en ze persoonlijk toespreekt.

– Sinds december 2004 ben je ook wekelijks op Radio 538 te horen met een eigen nachtprogramma. Hoe bevalt dat nachtbraken?
Uitermate goed! Op zondagavond vroeg naar bed en op maandagavond vroeg naar bed en dan is het goed te doen. Als je iets wilt moet je er wat voor over hebben. Inmiddels is de maandag wel vertrouwd voor mij. Op een positieve wijze je luisteraars laten genieten van de laatste restjes weekend en begeleiden naar een nieuwe maandagochtend. Ik heb diverse items die ik om en om uit de kast kan trekken voor interactiviteit met de luisteraar.

– Daarnaast ben je ook vaste invaller voor onder meer Jens Timmermans. Is het moeilijk om een geheel ander soort show van een collega over te nemen?
Nee. Alle 538-DJ’s hanteren dezelfde basics. Ook de programma-items en spelletjes speel je gewoon door dus blijft het voor een luisteraar herkenbaar. Wel goed om van tevoren in te leven wie er op dat moment luisteren. Het publiek is wel anders dan in de nacht.

– Radio 538 is momenteel de best beluisterde zender van Nederland. Waarschijnlijk een droom van vele deejays om daar te mogen werken. In hoeverre zet dit druk op je?
Niet, alleen gezonde spanning. Toen ik voor het eerst weer en verkeer mocht lezen als producer bij de Non-stop 40 was die druk er wel. En dat is gezond. Als je daar staat en het doet niets met je klopt er iets niet. Je weet dat je door heel het land te horen bent en dat er wel meer mensen luisteren dan naar de lokale omroep. Maar toen ik voor het eerst mijn programma ging maken was die druk er niet meer.

– Welke radiozenders luister je zelf zoal en wat vind je van de hedendaagse radio in het algemeen?
Ik ben een echte zapper. Van de landelijke zenders luister ik veel Radio 538, 3FM (Giel – al is het maar voor Opa Beelen – en tot voor kort Wout) en Radio 2. Ook check ik regelmatig Slam!FM, Q Music en ook Radio Veronica weet ik te vinden. Ook probeer ik, als ik de mogelijkheid heb, om wat te horen van Jurjen Gofers. Toen hij nog voor mij zat in de 53N8 kon ik elke keer wel met een kleine glimlach naar Hilversum rijden. Zijn manier van teasen en de bijbehorende prep zorgen er voor dat je blijft luisteren.

Ook lokale zenders zap ik altijd even langs als ik onderweg ben. Soms hoor je leuke dingen en piraten zijn soms ook om te lachen als je hun RDS leest. “U luistert naar de grootste vibrator op krachtstroom…” dusss.

Op dit moment klinkt bijna elk station hetzelfde omdat voor dezelfde doelgroep radio gemaakt wordt. Veel muziek hoor je op alle stations. Om herkenbaar te blijven is gekozen voor een select aantal titels passende bij die leeftijdsgroep. De laatste 2 jaar begint de nadruk ineens op afwisseling te liggen (muziekgarantie etc.) en daarom ben ik benieuwd wat Wouter van der Goes met Q Music gaat doen. In een interview las ik dat hij ook herkenbare platen wil gaan programmeren. Hiermee zouden zij het eerste station worden dat afstapt van een select aantal titels.

– Wat zijn jouw grote voorbeelden op het gebied van radio? (Indien dit een deejay van 538 is: Was dat niet erg vreemd om later alsnog oog in oog te staan met deze persoon en zelfs voor hetzelfde radiostation te werken?)
Toen ik in 1994 bij de radio begon luisterde ik dag en nacht naar Betuwe Radio. Toen ik echt naar andere DJ’s ging luisteren was dat vooral naar Edwin Evers, Robert Jensen, Wessel van Diepen en Gijs Staverman. Ik was een echte Veronica luisteraar. De vrijdagavondkeet heb ik helaas maar 2x helemaal gehoord, het middagprogramma van Edwin op Hitradio Veronica was altijd leuk mede door zijn openers die vaak met iets uit het nieuws te maken hadden.

Toen Edwin in 1998 op 3FM begon was ik meteen vaste luisteraar. Dat was makkelijk want Robert Jensen zat toen in de middag met geniale radio. Back to the 80’s op zondagavond. En hoe Gijs Staverman de Top 100 Countdown presenteerde… dat vond ik echt superstrak.

En dan, een aantal jaren later, is daar ineens het moment dat je op hetzelfde station draait en dat je je collega mag noemen. Dat is wel vreemd in het begin. Het is wel een verschil of je Edwin via de radio “Moguh” hoort roepen of om 6 uur als hij de studio binnenkomt.

En van Wessel kun je zo ontzettend veel leren. Die man zit vol anekdotes, kennis en kleine radiodetails. Ik vind het jammer dat hij stopt. Dance Department gaat als een trein om dan maar te zwijgen van de podcast van het programma. Iemand die ik niet zozeer qua programma’s als voorbeeld beschouw maar meer om wat hij neergezet heeft is Erik de Zwart.

– Je werkt ook nog bij een mediabedrijf dat adviezen geeft aan radiostations, wat houdt dat in?
Dat bedrijf is van Ad Roland en geeft adviezen aan radiostations in Europa. Vooral in Duitsland hebben veel stations het marktleiderschap mede aan Ad Roland Media Services te danken.

Voor stations die op zoek zijn naar zo veel mogelijk luisteraars, maar ook voor nieuw te beginnen stations kijkt het bedrijf in een acoustische analyse per seconde wat het al bestaande aanbod is per (concurrerende) zender binnen dat ontvangstgebied en doet het marktonderzoek, zodat je exact in kaart kunt brengen wat voor soort station in de betreffende markt, een kans van slagen heeft.

Ook ontwikkelde het bedrijf specifieke methodes waarmee men zelfs de  juiste muziek voor een radiostation exact kan onderzoeken. Deze methodes worden ook in Nederland bij verschillende stations toegepast o.a. Sky Radio en Radio 538.

Binnen de Ad Roland Media groep zitten meer bedrijven. Media Tools is het bedrijf waar ik nog regelmatig voor werk. Dat bedrijf heeft een hele serie verschillende digitale achtergrondmuziekspelers op de markt gebracht, die in verschillende landen in hotels, winkels, cafés etc. voor functionele achtergrondmuziek zorgen. Mijn werk is hier voornamelijk het  schoonknippen en bewerken van audio. Het koppelen van soundcodes aan die titels en doorstarttijden bepalen. Ik heb van alles al gehoord waardoor je muziekkennis een stuk breder wordt en dat kan ik weer mooi toepassen in mijn radioprogramma’s.

– Heb je nog wel tijd voor hobby’s?
Radio is mijn hobby, dat ik dat landelijk mag doen is mooi meegenomen en daar geniet ik elke keer opnieuw van. Buiten dat heb ik nog wel tijd om thuis muziek te luisteren. Mijn privé-studio is nu eindelijk klaar en daar klinkt alles ontzettend lekker in. Ik kan nu vanaf thuis mijn voicetracks inspreken of teksten voor jingles en commercials.

– Wat wil je nog bereiken op het gebied van radio?
Een programma op een landelijke zender was wat ik vroeger wilde. Nu zou ik graag willen blijven groeien en zou een eigen weekendprogramma mij erg aanspreken. Ik merk vanzelf wat de toekomst mij brengt.