Het draaien van alleen maar kersthits heeft een aantal radiostations in de Verenigde Staten geen windeieren gelegd, zo blijkt uit de luistercijfers die Onderzoeksbureau Arbitron afgelopen week publiceerde. Een groot aantal van deze radiostations zag het marktaandeel namelijk fors stijgen. 100.3 WNIC in Detroit zag het marktaandeel zelfs met ruim 3% stijgen, waardoor het station van de twaalfde naar de tweede plek steeg.
Al enige jaren is het heel gebruikelijk dat een aantal radiostations, voornamelijk softpop zenders, in de Verenigde Staten hun reguliere format aan de kant zetten en in plaats hiervan non-stop kersthits, ook wel aangeduid als ‘Holiday music’, draaien. Voor deze radiostations lijkt deze periode niet lang genoeg te kunnen duren, want de stations schakelen steeds vroeger over op kerstmuziek. Werd voorheen nog netjes tot na ‘Thanksgiving Day’ (vierde donderdag in november) gewacht, nu blijkt Halloween (31 oktober) nog net veilig te zijn. Dit jaar stapten namelijk op 1 november de eerste stations over op kersthits.
Eén van de stations die al op 1 november overstapte op non-stop kersthits was de softpopzender WNIC in Detroit. En met succes, want het marktaandeel van het station steeg met 3,1% naar 6,5%. Hiermee is WNIC het op één na best beluisterde radiostation van de ‘Motor City’, terwijl het afgelopen zomer nog op de twaalfde plek stond.
Maar ook in andere grote steden scoorden de kersthits goed. In Chicago steeg het marktaandeel van 93.9 WLIT, dat eveneens al begin november overschakelde op kersthits, van 2,7 naar 4,2%. In de maand december wist het station 1,4 miljoen verschillende luisteraars te trekken. Vooral ‘middays’, het tijdsslot tussen de ochtend- en avondspits was WLIT behoorlijk populair, want hier steeg het marktaandeel van 3,3 naar 5,1%, wat goed is voor de eerste plek.
In New York City deed 106.7 Lite FM (WLTW) het traditiegetrouw weer goed en zag het marktaandeel stijgen van 6,0 naar 7,1%. Hetzelfde geld voor KOST 103.5 in Los Angeles, dat steeg van 3,3 naar 4,1% marktaandeel, en 96.5 KOIT in San Francisco, dat steeg van 3,8 naar 5,3%. In Boston ruilde de gouwe ouwe zender Oldies 103.3 WODS haar format in voor kersthits en zag het marktaandeel met 1,5% stijgen naar 5,6%.
‘The Christmas Song’ van Nat King Cole was de afgelopen jaren overigens de meest gedraaide kersthit op de Amerikaanse radio, gevolgd door ‘Have Yourself A Merry Little Christmas’ van The Pretenders en ‘Winter Wonderland’ van The Eurythmics. [RS/Radio.NL]