GCap Media, de grootste radiogroep van het Verenigd Koninkrijk, heeft een belangrijke slag geslagen in het nog groter worden. Afgelopen woensdag werd namelijk bekend dat GCap het oldiesnetwerk âClassic Gold Digitalâ koopt van UBC Media. Met de verkoop is een bedrag van ÂŁ3.95 miljoen (ruim 5,8 miljoen euro) gemoeid. Voorwaarde is wel dat Ofcom goedkeuring geeft voor de overname.
Classic Gold is momenteel één van de bekendste oldiesnetwerken in het Verenigd Koninkrijk. Het is in de jaren â90 ontstaan door het samenvoegen van 18 lokale radiostations, die allen uitzenden op de middengolf. Het landelijk raamprogramma wordt dan ook meerdere keren per uur onderbroken voor lokale content als reclame, nieuws, weer en verkeer. Bovendien wordt het netwerk âs middags vier uur lang ontkoppeld voor lokale programmaâs. Momenteel heeft Classic Gold AM-frequenties in voornamelijk het oosten, midden en zuidwesten van Engeland. Tevens is het in een groot deel van het land via Digital Audio Broadcasting (DAB) te ontvangen.
UKâs greatest hits network
Met de koop van Classic Gold Digital krijgt GCap de beschikking over een tweede oldiesnetwerk. Het was namelijk al eigendom van het âCapital Goldâ netwerk, dat via de middengolf en DAB te ontvangen is in steden als Londen, Manchester, Birmingham, alsmede het zuiden en zuidoosten van het Engeland. Het mag dan ook geen verassing zijn dat GCap van plan is om Classic Gold en Capital Gold te laten fuseren tot één groot oldiesnetwerk, dat in een groot deel van Engeland te ontvangen zal zijn. Wanneer dit gaat plaatsvinden is nog niet bekend.
GCap Media had overigens al een kleine vinger in de pap bij Classic Gold Digital, want GCap had al een aandeel van 20% in het netwerk. De overige 80% wordt nu voor ÂŁ3.95 miljoen gekocht van UBC Media. Laatstgenoemde wil zich meer gaan bezighouden met het produceren en maken van (radio)programmaâs in plaats van het bezitten van complete radiostations.
Op facilitair gebied zal er waarschijnlijk weinig veranderen bij Classic Gold. Voor de lokale programmaâs en content maakte het netwerk namelijk veelal al gebruik van de studiofaciliteiten van GCap Media. De uitzendgebieden van Classic Gold vallen namelijk grotendeels samen met die van een aantal lokale FM-stations van GCap Media. Dit komt mede door door dat het Classic Gold netwerk tot 2000 eigendom was van de GWR groep, dat een aantal jaren geleden met de Capital Radio groep tot GCap Media.
De GWR Groep moest het netwerk verkopen omdat één radiogroep destijds een beperkt aantal lokale radiostations mocht bezitten. Inmiddels zijn deze regels versoepeld. [RS/Radio.NL]