Hit Radio FFH is voor de 25e keer op een rij de best beluisterde zender in de Duitse deelstaat Hessen. Dit blijkt uit de laatste luistercijfers (Media-Analyse 2007 Radio II) die eerder deze week werden gepubliceerd. Uit diezelfde cijfers blijkt dat radio nog altijd een populair medium is. Bijna 80% van de inwoners van Duitsland luistert dagelijks naar de radio. De gemiddelde luistertijd blijft stabiel op 200 minuten.
Hessen
Bij Hit Radio FFH in Bad Vilbel werd afgelopen dinsdag de champagne ontkurkt en een feestje gevierd op het parkeerterrein. De zender vierde namelijk dat het voor de 25e keer op een rij de best beluisterde radiozender in Hessen is. Gemiddeld luisteren er 603.000 per uur naar FFH, wat goed is voor een marktaandeel van 35%. Ondanks een verlies van ongeveer 4%, mocht het de pret niet drukken, want de afstand tot de nummer 2, de publieke schlagerzender hr4 bedraagt nog altijd een slordige 15%. Plek drie is voor de publieke popzender hr3 met een marktaandeel van 16,7% (-0,2%).
Ook de urban jongerenzender Planet ‘more music’ Radio, zag het marktaandeel dalen (van 4,4 naar 3,9%), maar blijft wel de best beluisterde jongerenzender in Hessen. De oldieszender Harmony FM steeg naar 1,8% marktaandeel (+0,2%). Sky Radio bleef stabiel op 1,1%. Wel steeg het gemiddelde aantal luisteraars van de zender licht. Gemiddeld trekt Sky Radio in Hessen nu namelijk 18.000 luisteraars.
Ondanks dat FFH verreweg de best beluisterde zender in hessen is, heeft de zender besloten om niet stil te blijven zitten. In het kader van ‘aanval is de beste verdediging’ heeft de zender afgelopen woensdag een aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo is ondermeer de programmering gewijzigd, het jinglepakket vernieuwt en de muziekmix opgefrist. Daarnaast is de slogan van de zender gewijzigd in ‘Der beste Mix fürs FFH-land’.
Berlijn
Bij de classic hitzender Berliner Rundfunk 91!4 blijkt het aantrekken van veteraan Thomas Koschwitz als ochtenddeejay een goede beslissing te zijn geweest. Voor de tweede keer op een rij is het station met een marktaandeel van 11,8% marktleider in de Duitse hoofdstad. Wel moet het deze plek delen met de publieke stadzender RadioBerlin 88 8. De wijzigingen die deze zender anderhalf jaar geleden doorvoerde blijken nu eindelijk zijn vruchten af te werpen, want het marktaandeel steeg met 1,5%.
De hitzender 104.6 RTL zag haar marktaandeel de afgelopen periode licht dalen en behaald nu 10,1% (-0,2%). Een groter verlies moest de popzender RS2 incasseren, dat van 9,1% naar 8,3% daalde.
Noordrijn Westfalen
In de deelstaat Noordrijn Westfalen, dat aan een groot gedeelte van oostelijk en zuidelijk Nederland grenst, blijft Radio NRW marktleider. Het samenwerkingsverband van de veertigtal lokale commerciële omroepen scoort hier namelijk een marktaandeel van 33,3%. De schlagerzender WDR 4, dat ook in Nederland van een grote populariteit mag genieten onder de senioren, behaalt een marktaandeel van 19,9%. De publieke jongerenzender 1Live, dat begin dit jaar het roer omgooide, blijft steken op 17,2%, gevolgd door de pop- en servicezender WDR 2 met 15,6% marktaandeel. [RS/Radio.NL]