Veranderingen bij Engels ‘The One’ netwerk

Radioconcern GCap Media voert momenteel ingrijpende wijzigingen door bij het Engelse ‘The One’ netwerk. De ruim 40 lokale radiostations die tot het netwerk behoren, waaronder Essex FM, GWR, BRMB en Invicta FM, krijgen allemaal een nieuw jinglepakket en een nieuw logo. Daarnaast komen er in het weekend nieuwe programma’s met Myleene Klass en Jeremy Kyle, die door het hele netwerk zullen worden uitgezonden.

Netwerkprogramma’s
Als onderdeel van de vernieuwingen werd eerder deze maand al bekend dat Ryan Seacrest een speciaal programma zou gaan maken voor het netwerk. Afgelopen weekend was ‘The Entertainment Edge’ dan ook voor het eerst te horen op de verschillende radiostations. Maar om de concurrentie met de BBC aan te kunnen zullen er meer netwerkprogramma’s komen in het weekend. Naast de ‘Hit40 UK’, ‘Nokia Select’ en ‘The Entertainment Edge’ zijn ook Myleene Klass en Jeremy Kyle voortaan te horen via het netwerk van ruim 40 radiostations.

Myleene Klass was al elke zondagavond tussen 20 en 22 uur te horen op Capital 95.8 in Londen, maar de show van model, pianiste en voormalig zangeres van de Engelse popgroep Hear’Say zal voortaan in een groot gedeelte van het Verenigd Koninkrijk te beluisteren zijn op de radio. Daarnaast blijft Klass elke zaterdag- en zondagochtend te horen op het landelijke radiostation Classic FM, dat eveneens eigendom is van GCap Media.

Jeremy Kyle zal na ruim een half jaar afwezigheid weer terugkeren op de radio. Voorheen was de radiodeejay, ook wel beter bekend als ‘Jezza’, met zijn praatprogramma te horen op ondermeer Capital FM en Virgin Radio. Wanneer Kyle in het weekend te horen zal zijn op het ‘The One’ netwerk en met wat voor soort programma is nog niet bekend gemaakt.

Lokale binding
Ondanks dat het ‘The One’ netwerk sterker inspeelt op netwerkprogramma’s zullen de stations zich lokaal blijven profileren. Mede vanwege de licentie eisen zullen overdag lokale programma’s te beluisteren blijven. Maar om lokale binding te behouden heeft GCap besloten om meer accent te leggen op lokale informatie. Dat houdt in dat luisteraars nog beter op de hoogte gehouden zullen worden van het lokale nieuws, evenementen, sport, weer en verkeer. Tevens maken lokale bands kans op airplay door hun muziek te uploaden naar een speciale website.

Vormgeving
Naast meer netwerkprogramma’s en meer lokale informatie, zullen de stations ook een nieuwe vormgeving krijgen. Alle stations krijgen hetzelfde jinglepakket dat is geproduceerd door Music4. Het pakket wordt gefaseerd in gebruik genomen en draait ondermeer al op Trent FM in Nothingham, Chiltern Radio in Dunstable en Bedfordshire en Red Dragon in Wales.

Naast een nieuwe audio vormgeving zullen de stations allemaal een nieuwe visuele vormgeving krijgen. De stations zullen daarom hun ‘zeester’ of ‘smiley’ inruilen voor een aantal groene en roze bellen.

Tevens zullen de stations een nieuwe baseline krijgen: haven’t you heard? Deze zal gebruikt worden naast het vertrouwde ‘Today’s best mix’. Ook de internetsites worden in een nieuw jasje gestoken.

Om de veranderingen kenbaar te maken aan het publiek zal er een grootschalige reclamecampagne gelanceerd gaan worden. Voor een aantal van de stations van het netwerk is het de eerste campagne in zeven jaar tijd.

Capital 95.8
Ondanks dat Capital 95.8 in Londen ook tot het ‘The One’ netwerk behoort, zal de zender toch afwijken van de rest van het netwerk. Zo behoudt Capital haar eigen logo en vormgeving. Wel zal een deel van de netwerkprogramma’s worden overgenomen, maar deels op een andere tijd. Ryan Seacrest is op het netwerk bijvoorbeeld op zondag te horen, terwijl Capital zijn show al op zaterdag uitzendt. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten