Zweden verlaagt mogelijk licentiekosten commerciële radio

Er komen mogelijk betere tijden aan voor commerciële radiostations in Zweden. De overheid overweegt namelijk om de licentiekosten flink te verlagen, zo meldt de Zweedse publieke omroep. Momenteel betalen radiostations nog tussen de 6000 en 370.000 euro per jaar voor het gebruik van hun frequenties, maar er zijn plannen om dit te verlagen naar een vast bedrag van 4500 euro per jaar.

Zweden kent sinds 1993 commerciële radio. Tot 2001 werden de etherfrequenties voor deze stations nog per opbod verkocht tijdens een veiling. Door de veiling moesten de stations flink in de buidel tasten. Voor FM-frequenties in en om de grote steden moeten commerciële radiostations soms wel 370.000 euro per jaar betalen. Ook was het tot 2001 niet toegestaan om meerdere FM-frequenties te bezitten, waardoor stations uitsluitend lokaal mochten uitzenden. Het gevolg was dat commerciële radio nauwelijks rendabel was.

Om de commerciële radiowereld tegemoet te komen werden de regels in 2001 versoepeld. Allereerst mochten partijen meerdere FM-frequenties bezitten, mits deze zich niet in hetzelfde uitzendgebied bevinden. Daarnaast hoeven de radiostations nog maar drie uur per dag lokale programma’s uit te zenden. Hierdoor ontstonden grote netwerken waarvan Rix FM en Mix Megapol de populairste zijn. Rix FM is momenteel in het grootste gedeelte van het land te ontvangen via ruim 80 lokale FM-frequenties en trekt hiermee dagelijks een slordige 1,3 miljoen luisteraars. Mix Megapol moet het met iets minder frequenties doen en telt er momenteel 55, wat goed is voor ongeveer 750.000 luisteraars per dag.

Vanaf 2010 komen er wellicht nog betere tijden voor de commerciële radiostations. De Zweedse overheid overweegt namelijk om de jaarlijkse licentiekosten te verlagen. In plaats van een variabel bedrag zal er een vast bedrag van 4500 euro per jaar komen. Daarnaast zijn de licenties voortaan zes jaar geldig. Ook zijn er plannen om de verplichte uren aan lokale programma’s af te schaffen en de regelgeving omtrent het sponsoren van programmaonderdelen te versoepelen. Omdat niet alle licenties tegelijkertijd aflopen zal er een overgangsperiode van vier jaar worden ingevoerd. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten