CBS Radio zal vooralsnog met gemengde gevoelens terug kijken op de lancering van haar nieuwe hitzenders in de twee grootste radiomarkten van de Verenigde Staten. Enerzijds ziet 97.1 Amp Radio (KLSX) in Los Angeles het marktaandeel gestaag stijgen en is het marktaandeel verdubbeld sinds de start, anderzijds wil 92.3 Now FM (WXRK) in New York City nog niet echt voet aan de grond krijgen.
Aanval
In maart van dit jaar opende CBS Radio in New York City met Now FM de aanval op de hitzender Z100 (WHTZ). Vorige week kreeg het station haar eerste luistercijfers onder ogen en die zullen ongetwijfeld voor een kleine teleurstelling hebben gezorgd. Want terwijl het marktaandeel van zusterstation Amp Radio sinds de start gelijk omhoog schoot, en inmiddels zelfs al verdubbeld is, vertoont het marktaandeel van Now FM nog weinig beweging.
Volgens de luistercijfers over de maand April, die onderzoeksbureau Arbitron afgelopen week publiceerde, is Now FM goed voor een marktaandeel van 1,5%. Dit is slechts 0,1 procentpunt beter dan de maand maart, waarin grotendeels nog de cijfers van voorganger K-Rock waren verwerkt, en gelijk aan de laatste volle maand van K-Rock. Now FM moet dan ook vooralsnog genoegen nemen met een gedeelde 21e plaats. Wel is het wekelijks aantal luisteraars gestegen tot net boven de twee miljoen.
Verschil
De reden waarom Amp Radio in Los Angeles wel al een succes is en Now FM in New York City vooralsnog niet, moet waarschijnlijk gezocht worden in de opzet van de stations. Amp Radio brengt traditionele strakke hitradio. Deejays hebben korte spreeks, waardoor de nadruk op de muziek ligt. Now FM daarentegen heeft gekozen voor personality gedreven hitradio, waarbij deejays (iets) meer ruimte en spreektijd hebben. Vooralsnog slaat dit niet aan in New York City. De vraag is hoe lang CBS Radio Now FM de tijd geeft in de huidige opzet, of dat binnenkort de weg van zusterstation Amp Radio wordt ingeslagen.
Overige cijfers
Wie benieuwd is naar de prestaties van de overige radiostations in de Big Apple: de popzender 106.7 Lite FM (WLTW) staat hoog en droog aan kop met 5,9% marktaandeel. Z100 staat op plek twee met 4,9%. Opvallend is dat Z sinds de jaarwisseling geen enkele keer bovenaan heeft gestaan. Wel is de zender marktleider in de doelgroep 18 tot 34 jaar. De oldieszender CBS FM staat overigens te trappelen om de tweede plek in te nemen van Z100, want de zender volgt met 4,8% marktaandeel. De classic rockzender Q104.3 (WAXQ) volgt op plek vier met 4,3%.
Goede tijden zijn er ook voor Newsradio WCBS 880. Dankzij het binnenhalen van de uitzendrechten van Yankees, weet de nieuwszender voor het eerst sinds jaren de andere nieuwszender van New York City, 1010 WINS, te verslaan. WCBS 880 is goed voor 4,1%, terwijl 1010 WINS blijft steken op 4,0%. WINS deelt de zesde plek overigens met de urbanzender WBLS en de dancezender 103.5 (W)KTU. [RS/Radio.NL]