De commerciële hitlijst Hit40UK gooit volgende maand het roer om. Vanaf zondag 14 juni zal de lijst door het leven gaan als ‘The Big Top 40’. Naast de naamswijziging zal ook de opzet van de lijst op de schop gaan. iTunes is namelijk aangetrokken als sponsor en als gevolg daarvan zal de top 10 geheel samengesteld worden op basis van downloads van de populaire muziekdienst. Zelfs tijdens de wekelijkse radio-uitzending kan de top 10 nog wijzigen.
Het gaat de laatste tijd niet goed met de Hit40UK. Jarenlang versloeg de commerciële hitlijst de Top 40 van BBC Radio 1 qua luistercijfers, maar het afgelopen jaar heeft men moeten buigen voor de publieke concurrent. De afgelopen jaren daalde het wekelijks aantal luisteraars van de Hit40UK van 2 miljoen naar 1,4 miljoen. De BBC trekt echter 1,6 miljoen luisteraars per week met de Top 40.
Producent Global Radio heeft daarom besloten om het roer drastisch om te gooien. De eerste wijziging vond begin deze maand al plaats. Lucio Buffone werd na bijna drie jaar vervangen door Rich Clarke. Volgende maand zal er nog meer gaan veranderen. Vanaf zondag 14 juni zal de lijst door het leven gaan als ‘The Big Top 40’. Dit is alweer de vierde naam in de 25-jarige geschiedenis van de commerciële hitlijst. Het werd in 1984 opgericht als The Network Chart met het doel om landelijke adverteerders te trekken naar lokale radiostations. In 1993 wijzigde de naam van de lijst in Pepsi Chart, waarna het tien jaar later Hit40UK werd.
Naast de naamswijziging zal ook de opzet van de hitlijst gaan veranderen. Om meer spanning aan de wekelijkse radioshow, die via meer dan 140 lokale radiostations wordt uitgezonden, toe te brengen, zal de top 10 op een soort Idols of X-Factor manier worden samengesteld: stemmen van de luisteraars. Hiervoor is iTunes aangetrokken als sponsor. Tot op het laatste moment kan de volgorde van de top 10 worden beïnvloed door middel van downloads via de populaire muziekdienst. De nummers 11 tot en met 40 zullen gewoon bepaald worden aan de hand van downloads en airplay. Sinds begin dit jaar worden de verkoopcijfers van cd-singles al niet meer meegenomen bij samenstelling van de hitlijst.
Rich Clarke, de kersverse presentator van de lijst, zal vanaf 14 juni de lijst niet meer alleen hoeven te presenteren. Hij krijgt namelijk hulp van Kat Shoob, waarmee hij sinds eind april al een dagelijkse avondshow op Capital FM in Londen presenteert. Het is overigens voor de tweede keer in de geschiedenis dat de lijst duopresentatie toepast. Van 2004 tot 2006 was de presentatie van de Hit40UK in handen van Katy Hill en Simon Hirst. [RS/Radio.NL]