De Tros heeft een boete van 270 duizend euro gekregen van het Commissariaat voor de Media vanwege het programma Bibaboerderij. Dat meldt de omroep maandag. De Tros ligt al enige tijd onder vuur vanwege het tv-programma, dat onderdeel bleek uit te maken van een marketingconcept van supermarktketen C1000.
Het leidde ertoe dat het Commissariaat voor de Media verantwoordelijk minister Ronald Plasterk (PvdA) negatief adviseerde over het voortbestaan van de omroep. Vorige week oordeelde de bewindsman echter dat de Tros in het publieke bestel mocht blijven. Hij had voldoende garanties gekregen dat de omroep niet nogmaals de mediawet zou overtreden.
Volgens het Commissariaat voor de Media dient Bibaboerderij als ‘platform voor de lancering van de merchandising die behoort bij het concept Bibaboerderij; er is dus geen sprake van een programma waar merchandising omheen is ontstaan’, aldus de brief aan de omroep.
De Tros is het hier niet mee eens. “Op het moment van aankoop en productie was er geen sprake van een merchandise-overeenkomst tussen de producent en derden. Er kan dan ook niet gesproken worden van een vooropgezette wetsovertreding.”
De omroep dient dan ook een bezwaarschrift in tegen dit besluit en zal ‘zonodig’ in beroep gaan bij de rechter, zo staat in een persverklaring. [Novum/Radio.NL]