De programma’s van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zullen in de nabije toekomst te vinden zijn onder de naam NPO. Nu hebben de tv-netten, radiozenders en websites nog een eigen naam. Zo wordt Nederland 1 straks NPO 1 en verandert bijvoorbeeld Radio 2 in NPO Radio 2.
Met één sterke naam op radio, tv en internet wil de NPO online beter tegenwicht kunnen bieden aan internationale mediamerken als Youtube, Google en Apple. “Die slag dreigen we nu te verliezen,” aldus Henk Hagoort, bestuursvoorzitter van de NPO.
“Voor de kijker en luisteraar wordt het duidelijker. De link tussen Nederland 1 en Uitzending Gemist wordt nu onvoldoende gelegd. Als je straks een programma op NPO 1 gemist hebt, kijk je dat terug op NPO.nl of de NPO-app op je tablet.”
“NPO staat voor wat wij zijn: Nederlands en voor het publiek”, aldus Hagoort. “De naam NPO wordt bijna altijd gebruikt als het over de publieke omroep gaat. Het is daarom logisch om die afkorting te gebruiken. Voor het publiek is straks beter herkenbaar welke programma’s door de publieke omroepen zijn gemaakt.”
1 April grap
De bekende ruitvorm en bijbehorende kleuren blijven gehandhaafd. Ook de individuele omroeplogo’s blijven in de toekomst zichtbaar. Wanneer de wijziging zichtbaar wordt is nog niet bekendgemaakt. Dus van een 1 april grap is hier geen sprake.
Protest
Volgens de Telegraaf vallen de naamsveranderingen in Hilversum niet in goede aarde. „Voor welk probleem is dit de oplossing?”, zo vraagt een omroepdirecteur zich af. De bestuurder vermoedt dat „deze belachelijke naam- en logowijziging tonnen gaat kosten, misschien zelfs een miljoen euro”. De omroepen vrezen voor de beeldvorming die de operatie met zich meebrengt. Zo zegt een andere omroepbaas: „We moeten 300 miljoen euro bezuinigen, honderden mensen verliezen hun baan en hier wordt geld uitgegeven aan een volkomen overbodige actie. Nederland 1 is al de best bekeken zender van ons land. Dat kun je toch aan niemand uitleggen?”
Bestuurders willen alleen anoniem reageren volgens de Tlelegraaf, omdat ze bang zijn dat zij verantwoordelijk worden gehouden voor het vroegtijdig uitlekken van de plannen. Vorig jaar kocht de NPO al voor 100.000 euro de website npo.nl van de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie. Volgens een zegsvrouw wil de omroep ’herkenbaar en vindbaar blijven’. „Dat kan het beste met de letters NPO.” [Radio.NL/Telegraaf]