VS: Nielsen krijgt groen licht voor overname Arbitron

Het Amerikaanse mediaconglomeraat Nielsen heeft overeenstemming bereikt met marktwaakhond FTC voor de overname van onderzoeksbureau Arbitron, dat de luistercijfers in de Verenigde Staten meet. In december 2012 werd de overname al aangekondigd, maar nu is de laatste hindernis weggenomen.

Sinds jaar en dag meet Arbitron de luistercijfers in de ruim 280 radiomarkten van de VS. Sinds enkele jaren wordt dit in de grotere markten zelfs elektronisch gedaan. Het vertrouwde dagboek heeft hier plaats gemaakt voor de met de Portable Peolpe Meter (PPM), die registreert naar welk station er geluisterd wordt.

In de jaren ’40 en ’50 werden de luistercijfers echter gemeten door Nielsen. Oprichter Arthur C. Nielsen ontwierp namelijk in 1936 de Audimeter, die registreerde op welke radiostations een radiotoestel dagelijks werd afgestemd. Hierdoor kon het luistergedrag in beeld worden gebracht. In 1942 werd het systeem ‘landelijk’ ingevoerd en werd het luistergedrag van 1000 huishoudens in kaart gebracht. Opmerkelijk was dat deze gegevens in eerste instantie niet verkocht werden aan de radiostations, maar aan fabrikanten van radiotoestellen.

Met de komst van televisie verplaatste Nielsen zijn activiteiten in de jaren ’50 van geluid naar beeld. Al tientallen jaren is het bedrijf dan ook verantwoordelijk voor de kijkcijfers in de Verenigde Staten.

In december werd bekend dat Nielsen rivaal Arbitron koopt voor een bedrag van ruim $1,26 miljard, oftewel $48 per aandeel. De overname diende echter nog wel goedgekeurd te worden door de verschillende waakhonden.

Negen maanden na de aankondiging is de laatste hindernis voor de overname weggenomen. Nielsen heeft overeenstemming bereikt met de Federal Trade Commission over de voorwaarden waaronder Arbitron wordt overgenomen.

Verwacht wordt dat de overname eind deze maand afgerond is. Nielsen en Arbitron hebben een gezamenlijke omzet van $6 miljard.

Leuk detail is dat Nielsen lange tijd grotendeels een Nederlands bedrijf was. In 1999 werd Nielsen Media Research namelijk gekocht door uitgeverij VNU. In 2007 dit bedrijf gesplist in VNU Media en The Nielsen Company. Naast het meten van kijkcijfers in de VS is Nielsen nog verantwoordelijk voor de luistercijfers in onder meer Australië en Nieuw-Zeeland. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten