My FM (KBIG) mag zich na vijf maanden weer de nummer 1 van Los Angeles noemen. De popzender van Clear Channel neemt hiermee het stokje over van zusterstation KOST 103.5. In New York City blijft 106.7 Lite FM (WLTW) aan kop. Wel zag de popzender zijn marktaandeel bijna halveren.
Terwijl de luistercijfers in Nederland, die vorige week werden gepubliceerd, nog volop gedomineerd worden de Top 2000, Serious Request en kerstmuziek, keren in de Verenigde Staten de normale rangen en standen alweer terug. In de luistercijfers van Nielsen Audio over de periode 2 tot en met 29 januari is het kerstgevoel dan ook al geheel verdwenen.
Los Angeles
In Los Angeles stelde 104.3 My FM orde op zaken door de koppositie in te nemen. De popzender zag zijn marktaandeel stijgen naar 5,4%. In het kielzog volgt zusterstation 102.7 KIIS FM met 5,2%. KOST 103.5 zag met het vertrekken van de kerstman ook gelijk het marktaandeel in elkaar storten. De softpopzender duikelde van 10,4% naar 4,7% en staat nu op de derde plaats.
Op een gedeelde vierde plaats staan de hitzender 97.1 Amp Radio (KAMP) en de urbanzender Power 106 (KPWR) met elk 4,2% marktaandeel.
Bij de doelgroep 25 tot 54 jaar en 18 tot 49 jaar staat My FM eveneens op de eerste plaats, terwijl KIIS aan kop gaat bij de doelgroep 18 tot 34 jaar.
Ochtend
Op weg naar het werk staat de rockzender KROQ 106.7 weer op de eerste plaats. Kevin Ryder en Gene ‘Bean’ Baxter scoren een marktaandeel van 5,2%. De talkzender KFI AM640 staat met Bill Handel op de tweede plaats, terwijl Ryan Seacrest op KIIS op plaats drie staat. De vierde plaats is voor de nieuwszender KNX 1070 (Vicky Moore/Dick Helton), terwijl My FM (Sean Valentine) de top 5 afrond.
Bij de doelgroep 18 tot 34 jaar gaat Power 106 in de ochtend aan kop met Kurt “Big Boy”Alexander. KIIS volgt op plaats twee, gevolgd door KROQ. Bij de doelgroep 25 tot 54 gaat KROQ aan kop, gevolgd door My FM en KIIS.
New York City
Ook in de Big Apple is het kerstgevoel weer helemaal verdwenen, al blijft Lite FM aan kop. Wel tuimelde het marktaandeel van de popzender met 5,4%-punt naar beneden en scoort het station nog maar 6,5% marktaandeel.
Plaats twee blijft in handen van de urbanzender WBLS 107.5 met 6,3% marktaandeel. Saillant detail is dat WBLS onlangs is gekocht door Emmis Communications, eigenaar van de hip-hopzender Hot 97 (WQHT). In april 2012 besloot Emmis juist de stekker te trekken uit 98.7 Kiss FM (WRKS), destijds de grote rivaal van WBLS.
De oldieszender (W)CBS FM 101.1 wist de derde plaats te behouden met 5,4% en herstelt van een stevige najaarsdip. Zusterstation WCBS Newsradio 880 volgt op plaats vier met 4,9%. De hitzender Z100 (WHTZ) sluit de top 5 af met 4,6% marktaandeel.
De nieuwszender 1010 WINS wist de top 5 net niet te bereiken, maar zag het marktaandeel wel met 1,1%-punt stijgen naar 4,4%. Hiermee staat de zender op de zesde plaats. Andere zenders die flink stegen waren de sportzender WFAN en de popzender Fresh 102.7 (WWFS).
Bij de doelgroep 25 tot 54 jaar jaar blijft Lite FM marktleider. Bij de doelgroep 18 tot 34 jaar is Z100 marktleider, terwijl bij de doelgroep 18 tot 49 jaar Z100 en Lite gezamenlijk aan kop gaan. [Radiowereld.NL]