Patrick Kicken: Producers en deejays, hoe vorm je een goed huwelijk?

In december zit ik 25 jaar ‘in het vak’. Eerst natuurlijk bij de lokale omroep, later vanaf 1995 bij de Landelijke Radio. Waar ik het eerst helemaal in m’n eentje moest doen, werd ik vanaf ’95 getrakteerd op een assistent(e), in de vorm van een producer.

Patrick Kicken: Producers en deejays, hoe vorm je een goed huwelijk? Tijdens nachuitzendingen kan je bijna niet zonder. Al is het maar om je het gevoel te geven dat er nog iemand wakker is behalve jij en indien je in slaap valt achter de mengtafel om je even een vriendelijke klap op je schouder te geven om weer wakker te worden.

Heb in de loop der tijden met een tiental producers mogen samenwerken. Allemaal met hun eigen dynamiek, (gebrek aan) enthousiasme en eigenaardigheden.

Zo had ik ooit een producer die werkelijk alles wat los en vast zat aan zijn lichaam op at. Oorsmeer, neuspulk, alles werd verorberd. En eentje die alleen maar naar haar scherm bleef kijken, ongeacht wat er op de radio gebeurde. Al beviel er een olifant live on-air, geen spiertje vertok in haar gezicht. Niet echt motiverend, haha.

Een goeie producer kan een jock maken of breken, zei een oude wijze radiomeneer ooit. En ik moet hem daar gelijk in geven. De sfeer in de studio is allesbepalend, heb je een klik met je producer dan geeft het je vleugels, is die klik er niet dan maakt het je vleugellam.

Ik kom zo op het onderwerp deejays en hoe wij omgaan met producers (ook niet altijd even fraai), maar laat me nou eerst even leeglopen over waarom ik eigenlijk het liefst in m’n eentje in een radiostudio zit. In deze tijd van software waarin eigenlijk je hele programma al opgesloten zit, blijft er voor een producer van een muziekshift niet zo gek veel over om te doen. Waar maakt de (niet zo beste) radioproducer zich dan schuldig aan tijdens een show: ouwehoeren. Roddelen. Heb je dit of dat nog gelezen op radio.nl? Belachelijk toch dat hij dit zei en zij zus. Of als er een collega binnenkomt even uitgebreid bij gaan zitten kletsen, 2 meter bij de jock vandaan. Heb in het verleden vaak gevraagd om theekransjes maar buiten de deur van de studio te gaan houden, ik zit me te concentreren op de luisteraar hier zeg 😉

De studio is er niet om te socializen. Voor goeie radio is concentratie en focus nodig!

De top producer weet dat het cruciaal is dat de jock constant op hem/haar kan terugvallen. Net als een tweede man achter je in het leger. Of nog beter: net als een assistent van een open hart chirurg. Jocks willen (over het algemeen) uit de show halen wat erin zit. Dan wil je, als je om iets vraagt niet horen ‘zal even kijken wat ik voor je kan doen’ maar ‘komt voor de bakker makker!’. Stel je voor dat een chirurg maar moet afwachten wanneer hij zijn scalpel aangereikt krijgt, of de spits van Barcelona die goeie voorzet. Het haalt je als jock uit je flow, het wekt ergernis op en zorgt voor het haperen van het ritme.

Het fenomeen producer die eigenlijk stiekem ook graag te horen wil zijn op de radio ligt natuurlijk ook op de loer. Helemaal niet erg, sidekicks kunnen iets toevoegen, maar heb in het verleden ook wel eens meegemaakt dat tot het moment dat ik hem of haar erbij ging betrekken in de show hij/zij een fantastische producer was die niks te gek vond en overal in meeging en z’n stinkende best voor deed. Maar na een paar spreeks samen werd het vooral belangrijk dat ik zijn mic ook open deed in de show, want anders kreeg ik ’the look of death’ aan de linkerkant.

Als je als jonge jongen of meid een lange, goeie carriëre in radioland beoogt, dan heb ik een advies voor je: wordt een fantastische producer. Er is echt een te kort aan in radioland. De goeie hebben al een baan en de slechte willen liever zelf jock worden. De jock zal je op handen dragen als je hem keer op keer voorziet van de juiste insteek, motiveert, zorgt voor goeie gasten en een goeie sfeer in de studio. Heerlijke waardering voor je werk toch?

Dan even hand in eigen boezem: ik ben/was ook niet altijd even makkelijk voor mijn producers door de jaren heen. Als je leeft met het tempo van een TGV (als adhd’er) kun je je maar moeilijk verplaatsen in iemand die iets meer tijd nodig heeft om iets op te zoeken op google of die ene goeie kandidaat terug te bellen. Dat is dan ook de reden dat ik eigenlijk al een jaar of 5 shows in m’n eentje doe. In de tijd dat ik om iets vraag kan ik het net zo goed zelf even opzoeken. Toch mis je dan wel je sparringspartner die kan zeggen ‘misschien moet je die beller even korter knippen, of laten we gewoon even doorstarten’. Maarrr… heb collega jocks door de jaren heen ook wel eens een producer als voetveeg zien gebruiken. Als boksbal of afreageerbuis. Gelijkwaardigheid was ver te zoeken, genant werd het bijna!

Zou jou als jock wel willen adviseren om niet te snel voor een producer te kiezen. Je kunt meer in je eentje dan je denkt en het houdt je scherp en alert. Bovendien vinden luisteraars het toch stiekem heel erg leuk als de jock hun e-mail, sms of telefoontje beantwoordt, in plaats van ‘maar een producer’.

Kijk goed vantevoren of je een klik hebt met een producer. Ga eerst eens een hapje eten, praat over alledaagse zaken. Net als hoe je kennismaakt met een toekomstige partner. Gewoon daten! 🙂 En aan programmaleiders zou ik willen zeggen: gooi niet lukraak wat mensen bijelkaar om het maar eens uit te proberen. Luisteraars voelen door de radio heen of de sfeer in de studio goed is en of mensen een klik hebben. Het kan een hoop gezeur, frustratie en slechte radio voorkomen als je vantevoren goed kijkt of mensen bijelkaar passen. Een radiostudio is als een slaapkamer, net zo intiem en goeie radio klinkt als een spannende vrijpartij!

Respect moet je verdienen, dat werkt twee kanten op. Als jock moet je je producer voorzien van positieve feedback, net als andersom. Alleen kan ik uit eigen ervaring vertellen dat je gauw het respect en de waardering kunt verdienen van je jock als je gewoon met goeie dingen komt. Een fijne verstaanbare vrolijke kandidaat, niet eentje die onderweg is naar zijn psychiater via de carkit op de A2. Een leuke phoner met een niet té voordehand liggende BN’er. Teksten zonder al te veel fouten. En het belangrijkste: wees pro-actief! Ga niet met je armen over elkaar zitten wachten tot de jock je iets vraagt, kijk vooruit naar wat eraan zit te komen en speel daar op in. En ga niet zitten mokken als de jock niet gebruikt wat je hem voorschotelt of het anders behandelt. Uiteindelijk moet het wel passen bij het karakter van de jock, anders gaat het voor de luisteraars ook gekunsteld klinken.

De succesvolste shows in radioland bestaan altijd uit een team met die ‘magische klik’. Die is helaas niet vantevoren te voorspellen, maar als hij er is, dan levert het vuurwerk op.

Als producer moet je een dikke huid hebben, de jock gaat er 9 van de 10 keer met de eer vandoor, krijgt de meeste aandacht, het hoogste salaris etc. Daar moet je tegen kunnen.

Je hoeft niet gekunsteld om ieder grapje van de jock te gaan zitten lachen, maar je aandacht erbij houden en hem/haar in ieder geval aankijken als de mic opengaat is al heel wat. Moet je voorstellen dat jij iets zit te vertellen thuis en je partner gewoon de andere kant opkijkt? Zal wel niet interessant zijn wat ik vertel, denk je dan. En de kans op versprekingen wordt groot.

Graag geef ik het stokje bij deze door aan een ervaren producer uit radioland, die het eens vanuit zijn of haar positie kan beschrijven. Hoe ziet de ideale wereld in een radiostudio eruit voor een radioproducer? Wat zijn de dingen die wij jocks moeten doen voor een top team prestatie? Wat zijn onze tekortkomingen en valkuilen? Wordt vervolgd, gok ik zo 🙂

Patrick Kicken, Radio Veronica
ma t/m vrij van 13 tot 16uur en van 00 tot 03 uur
PS: Een goed boek voor en over radioproducers is deze.

Lees meer columns