Na onder meer Nederland en België gaat Broadcast Partners ook aan de slag in Duitsland. Op 1 januari 2016 wordt de monopolie van zenderexploitant Media Broadcast voor de grotere zendinstallaties opgeheven, waardoor Broadcast Partners ook aan de slag kan bij onze oosterburen. De zenderexploitant uit Terneuzen heeft daarom een aandeel van 30% in Divicon Media genomen.
Momenteel kunnen commerciële radiostations in Duitsland voor hun grote FM-netwerken maar bij één partij terecht: Media Broadcast, wat ontstaan is uit de privatisering van de Deutsche Bundespost. De situatie is hiermee vergelijkbaar als halverwege de jaren ’90 in Nederland, toen Nozema monopolie had.
Net als in Nederland gaat ook de Duitse antenne- en zendermarkt open. Vanaf 1 januari 2016 is Media Broadcast verplicht om ruimte in torens en masten en delen van bestaande zendantennes beschikbaar te stellen aan concurrenten. Dit tegen vastgestelde en transparante bedragen. De monopolist is hier overigens niet blij mee. Op dit moment wordt er dan ook nog flink gestecheld met de Bundesnetzagentur, het Duitse Agentschap Telecom, wat deze bedragen mogen zijn.
Broadcast Partners wil daarom nu ook de Duitse radiomarkt gaan betreden. Hiervoor is een aandeel van 30% in Divicon Media genomen. Divicon Media is vooral gespecialiseerd in de infrastructuur in studio’s en tussen studio’s en zendmasten. Op dit moment exploiteert Divicon zeven FM-zenders in Saksen voor Energy en de publieke omroep MDR.
De zenderexploitant uit Terneuzen ziet Divicon dan ook niet alleen als investering, maar ook als goed uitgangspunt om een belangrijke positie in Duitsland in te gaan nemen.
In Nederland exploiteert Broadcast Partners momenteel de FM-netwerken van onder meer de NPO, Radio 538, Q-music, Radio 10, BNR, Decibel en Radio 8FM, alsmede het DAB+netwerk voor de landelijke commerciële zenders en alle regionale radiostations. [Radiowereld.NL]