Q-music is weer uit haar winterdip geklommen, zo blijkt uit de nieuwe luistercijfers. Hierdoor heeft de hitzender de tweede plaats heroverd. Zusterstation Joe FM scoort haar hoogste marktaandeel in haar bestaan. In Wallonië is VivaCité het populairst.
Afgelopen donderdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de nieuwe luistercijfers, die drie keer per jaar verschijnen. Golf 2015-2 bevat dan ook de periode 28 maart tot en met 27 juni.
Radio 2 weer aan kop
De familiezender Radio 2 blijft de grootste zender van Vlaanderen. Het marktaandeel van de zender daalde dit keer naar 28,4%. Radio 2 is door de grote hoeveelheid Vlaamse muziek vooral populair bij ouderen. Het marktaandeel van de zender ligt bij luisteraars tussen 18 en 44 jaar namelijk op slechts 5,7%.
You make us nr. 2
Q-music heeft zich herstelt van haar voorjaarsdip. Het marktaandeel steeg met 1,7%-punt, waarmee de zender weer even groot is als in het najaar van 2014. En belangrijker nog: de tweede positie is heroverd van Studio Brussel. De alternatieve jongerenzender zag haar marktaandeel namelijk met 1,7%-punt dalen en moet nu genoegen nemen met 12,0% marktaandeel.
Door de sterke prestaties is Q nu ook weer marktleider bij de belangrijke doegroep 18 tot 44 jaar. De zender scoort hier nu 24,5%, tegenover 23,9% voor Studio Brussel.
Q-music hoopt de stijgende lijn voort te zetten. Daarom gaat het station maandag 31 augustus helemaal op de schop met een nieuwe programmering, een nieuw logo en een nieuwe slogan.
MNM scoort bij jongeren
MNM, de publieke concurrent kan ook terugkijken op een goed voorjaar. Het marktaandeel van de hitzender steeg met ruim een procentpunt naar 10,4%. Bij jongeren van 12 tot 24 jaar is het marktaandeel zelfs gestegen naar 24,9%. Bij de doelgroep 18 tot 44 jar staat het station derde met 17,8%.
MNM-nethoofd Rino Ver Eecke: “De respons van onze jonge luisteraars op initiatieven als De Strafste School en Marathonradio was echt overweldigend. Zelfs na al die jaren in het radiovak blijft het indruk maken: het groepsgevoel en het engagement dat je met een radioprogramma teweeg kunt brengen. Het motiveert ons alleen maar om elke dag opnieuw de best mogelijke radio te maken.”
Recordcijfers voor Joe FM
Niet alleen Q-music klom uit haar winterdip, ook zusterstation Joe FM wist zich te herstellen. Het marktaandeel steeg met 1,1%-punt naar 8,7%. Een nieuw record voor de classic hitszender. Rivaal Nostalgie daalde licht naar 6,0%. Beide stations worden gescheiden door Radio 1. De publieke informatiezender daalde met 1,7%-punt naar 6,6%.
Bij de netwerken is Minerva de grootste met 1,0% marktaandeel, gevolgd door Topradio met 0,8% en Club FM met 0,3%.
Contact weer aan kop in Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België herhaalt de geschiedenis, want VivaCité staat hier weer op de eerste plaats. Precies een jaar geleden (golf 2014-02) stond het regionale netwerk van de RTBF ook al eens aan kop. Dit keer steeg het marktaandeel van VivaCité naar 15,0%.
Bel RTL blijft tweede met 14,1% marktaandeel. Radio Contact kreeg flinke klappen. Het marktaandeel van de dolfijn daalde met ruim 3%-punt naar 12,9%. De oldieszender Nostalgie blijft vierde met 11,9% marktaandeel.
Onderaan de ladder gebeurde iets opmerkelijks. DH Radio, de zender die onlangs alle presenatoren ontsloeg wegens blijvende tegenvallende luistercijfers, staat opnieuw vrijwel onderaan de lijst met 0,3% marktaandeel. Dat is op zich niets nieuws, maar wel dat het station met FM-frequenties bijna verslagen wordt door een zender die alleen op internet te beluisteren is in Wallonië. De popzender Cherie FM scoort namelijk een marktaandeel van 0,2%. En dat mag best goed genoemd worden voor een webradio. [Radiowereld.NL]